Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Supernöjd med nya superkameran

/

Polisen nya specialkamera avslöjar trafikbrott i realtid.
Sedan ett par veckor rullar specialkameran i två polisbilar och användarna är nöjda.
– Ingen skulle ju hinna göra tio slagningar i sekunden, säger Gunilla Lööw, polisassistent vid Trafikpolisen region nord.

Annons

Med sina två nya specialkameror har trafikpolisen i Sundsvall fått tillgång till ett imponerande effektivt redskap för att upptäcka brister på fordon i trafiken. Att det är så framgår med all önskvärd tydlighet när Gunilla Lööw svänger ut i morgontrafiken för att visa hur kameran fungerar.

– Den plingar hela tiden, så man får inte bli stressad, säger hon.

På grund av riskerna har rutiner tagits fram för hur de nya kamerorna ska användas vid körning. Rätt använda tycks fördelarna vara betydligt mycket större än nackdelarna.

– Vi har fått höra att rapporteringen av körförbud har ökat sedan vi började, säger Gunilla Lööw.

Tekniken bakom de nya specialkamerorna kallas ANPR och fungerar så att kameran är riktad mot den mötande trafiken och fotograferar tio bilder i sekunden. Bilden omtolkas sedan till bokstäver och siffror, som kontrolleras mot väg- och trafikregistret som laddas ned när poliserna startar sitt arbetspass startar. Datorn levererar sedan ett blixtsnabbt svar. Om något av de kontrollerade fordonen har körförbud, är oskattat, oförsäkrat, avställt eller efterlyst eller om det finns en efterlysning på registreringsskylten så plingar datorn till.

– Men det här är bara ett sållningsinstrument. Nästa steg blir att vi kontrollerar om uppgiften stämmer, säger Gunilla Lööw.

Men smakar det så kostar det. Varje kamera kostar 70 000. Stefan Westerlund, biträdande enhetschef vid Trafikpolisen region nord, ser en utvecklingspotential.

– Vi hoppas förstås att vi ska få fler utrustningar och rent tekniskt skulle det säkert vara möjligt att utveckla tekniken med mer information och fler uppgifter, säger han.

Utöver den nya specialkameran har trafikpolisen under året även fått utökade möjligheter att stoppa förare i yrkesmässig trafik från att köra vidare vid trafikbrott. Det kan ske genom bland annat ”klampning”, som innebär att polisen låser fast ett fordon med en slags ”hjulboja”.

Hittills har dock trafikpolisen i Sundsvall använt metoden sparsamt.

– Vi har bara klampat ett fordon. Då låste vi fast en trailer. Föraren fick lämna den och en annan bil fick komma och hämta den. Behovet är större i södra Sverige, säger Henrik Widell, bilinspektör vid Trafikpolisen region nord.

Lagändringen gör det också möjligt att beslagta frakthandlingar eller fordonsnycklar. Däremot kan polisen inte ”klampa” ett fordon vid till exempel felparkering.

Mer läsning

Annons