Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att nå vårdcentralen på telefon

/
  • Ann-Christine Gagner-Sjöberg, distriktssköterska på Granloholms vårdcentral, tar emot många samtal från patienter varje dag. Belastningen är hög, särskilt på förmiddagarna.–Önskedrömmen vore att vi var fler som svarade i telefon, säger Ann-Christine.

Det kan vara svårt att nå sin vårdcentral på telefon. En patient kan ringa åtta gånger och ändå inte komma fram, visar en ny undersökning.

Annons
Det är landstingets utvecklingsenhet som genomfört kontrollringningar till vårdcentralerna i Västernorrland för att undersöka hur lätt det är att komma fram till dem på telefon. I undersökningen har man mätt hur många gånger man får ringa för att komma fram till vårdcentralen och hur lång tid man sedan tvingas vänta innan man får prata med en sjuksköterska.
Resultaten skiljer sig mycket från en vårdcentral till en annan. I Stöde och Fränsta kom 85 respektive 80 procent av samtalen fram på första försöket. Men på några ställen Sundsvall centrum, Fränsta, Liden, Matfors, Nacksta och Skönsberg kunde provringarna ibland få ringa åtta gånger, utan att komma fram.
Det är inte acceptabelt. Men det finns många olika förklaringar till att det blir så. Vissa vårdcentraler hade vakanser och eftersom det inte finns pengar att ta in vikarier märks det mycket. På några ställen fanns också tekniska problem, säger Leif Persson, primärvårdschef i Kramfors-Sollefteå som samordnat undersökningen.
Skillnaderna gäller även väntetider. På Alnö vårdcentral och i Ånge behövde fick man i 90 procent av fallen vänta max tre minuter innan man fick prata med en sköterska, i Liden och Stöde 95 procent. På vårdcentralen i Granloholm var det däremot mer än fem minuters väntetid i 50 procent av fallen.
Målet är att man ska få vänta högst tre minuter, säger Leif Persson.
Det målet nås totalt sett i bara 60 procent av samtalen, men Leif Persson är ändå nöjd över resultatet överlag.
Vi gör den här undersökningen för att kunna förbättra tillgängligheten. Det handlar både om teknik och organisation.
Ann-Christine Gagner-Sjöberg tar emot samtal från patienter på Granloholms vårdcentral och är väl medveten om att patienter ibland får vänta.
Det händer mer och mer ofta att människor ger upp i telefonen och kommer hit i stället. Men de flesta av våra patienter är otroligt toleranta, säger Ann-Christine Gagner-Sjöberg.
För att förbättra läget är vårdcentralerna nu på väg att slopa sina telefontider. I stället ska patienterna kunna ringa hela dagen. Granloholms vårdcentral har redan infört förändringen.

Mer läsning

Annons