Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svavelosande suring säljer stabilt

/

Det är inte direkt så att vinsterna jäser. Men den svenska surströmmingsnäringen står stadigt inför torsdagens premiär.
Och även om storkonsumenterna blir färre så ger ett ökat intresse från matnördar runt om i världen hopp om framtiden.

Annons

– Matintresset ökar ju hela tiden, och det märker vi tydligt. Vi får väldigt mycket mejl om var man kan köpa surströmming, även från länder som Kina och Japan, säger Thomas Nelje, vd för Hannells.

Även från EU-länder som Tyskland kommer propåer, men de tvingas Nelje tacka nej till på grund av EU:s gränsvärden för PCB och dioxin.

– Vi får ju inte leverera till EU-länder förutom Finland, så det stoppar vår möjlighet att expandera.

När det gäller den inhemska marknaden, som står för lejonparten av omsättningen, är Hannells och konkurrenterna Oskars i Söråker och BD Fisk i Luleå samstämmiga – den är stabil. Nelje uppskattar den totala, årliga försäljningen till cirka 25 miljoner kronor. I volym motsvarar det, enligt den ideella föreningen Surströmmingsakademin, ungefär 700 000 burkar.

Försäljningen är starkt koncentrerad till den här tiden – den tredje torsdagen i augusti är det surströmmingspremiär, enligt traditionen.

– Mellan 90 och 95 procent av strömmingen säljs ju nu, säger Nelje.

Orterna längs Norrlandskusten står för en stor andel av konsumtionen. Men mycket av försäljningen går också till Stockholm med omnejd.

– Där bor ju flest människor och många inflyttade från Norrland och Finland, och även många matintresserade, konstaterar Thomas Nelje.

En trend som tillverkarna ser är att allt fler surströmmingsätare väljer att köpa filéad fisk i stället för att rensa den själv.

– Det är en trend som har pågått i ett antal år. Det har väl att göra med att man inte kan rensa, helt enkelt. Det är väl så med de flesta fiskar i dag, att det ska vara filéer, säger Jan Söderström, vd för Oskars.

Mer läsning

Annons