Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taket läckte in men ingen vill ersätta familjen

/
  • Trots många brev till alla inblandade parter så lyckas inte Pooran Shahi få något besked om vem som ska betala för de skador som regnet har orsakat.

För sju år sedan vattenskadades Pooran Shahis familjs lägenhet på Lysekilsvägen i Granloholm av kraftiga regn. Två år senare hände det igen. Familjen kämpar fortfarande för att få ersättning för skadorna, men ingen vill kännas vid ansvaret.

Annons
Först kom översvämningarna. Två stycken på två år. Första gången var 1998 då vattnet stod en halvmeter över de persiska mattorna i lägenheten. Bokhyllor med sönernas studielitteratur förstördes, kläder blev missfärgade och soffor och möbler fick slängas. Regnvattnet blandades med kemiska ämnen i husväggarna och det började lukta väldigt illa. Andra gången det regnade in var hösten 2000. Den gången hade familjen varit bortrest när det hände. Vattnet hade stått i tre dagar när de kom hem och då var stanken värre än vid första översvämningen.
Jag visste inte att det kunde regna så mycket. Vi fick höra att det var väldigt ovanligt, säger Pooran Shahi.
De två vuxna barnen fick dela rum med sina föräldrar. Fläktar stod på dygnet runt och det var aldrig tyst. Det stod saker överallt och ingen i familjen kunde få något privatliv. Pooran Shahi började tappa gnistan.
Jag har alltid känt mig som en kämpe men det här fick mig att känna mig så maktlös, säger hon.
Situationen blev med tiden så påfrestande att hon tog kontakt med en läkare. Hon fick diagnosen depression och har varit sjukskriven sedan dess.
När vattnet hade torkat upp och de skadade möblerna slängts kom nästa slag. Ingen verkade vilja betala ut någon ersättning. Enligt familjen så sa man på HSB att det var försäkringsbolagets sak. Försäkringsbolagets svar var att hemförsäkringen inte gäller om fukten trängt in från utsidan. Eftersom det kunde röra sig om ett fel vid byggandet av huset så var även NCC inblandade i diskussionen. HSB tog bilder på de vattenskadade möblerna och lovade att höra av sig så fort de löst konflikten med NCC.
Åren gick men inga besked kom. Efter många turer bestämde sig familjen för att ta hjälp av en advokat. Även för advokaten är det en komplicerad situation.
Det går inte att stämma någon av dem ännu. Vi vet inte vem det är som är ersättningsskyldig och då kan det leda till dyra rättegångskostnader om någon frias, säger familjens advokat Gunnar Heljestrand.
När ST ringer till HSB så är det ingen där som har ärendet på sitt bord.
Vi har inget med saken att göra. Vi har inget operativt ansvar, säger Örjan Jonsson.
Pooran Shahi känner sig sviken av de människor som hon försökt kontakta men som inte har brytt sig om att göra något. Hon kom till Sverige för 18 år sedan och trodde att hon här hade funnit ett samhälle där hon kunde känna sig säker.
Jag har mina rättigheter och nu vill jag att någon tar på sig ansvaret för det lidande vi har fått utstå, säger hon.



Mer läsning

Annons