Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåligare och billigare

/

Sundsvall är en av de första städerna i landet att använda slitbetong och robot på nya E4-broarna.
– Det är starkare än asfalt, säger Lars Andersson, platschef på Peab.

Annons

Just nu håller Peab på att lägga slitbetong på bron över Ljungan mellan Åmon och Västbo i Njurunda.

Den nya E4 sträckan mellan Myre och Skönsmon är 17 kilometer och totalt kommer Peab att bygga 26 broar. Alla utom två vägbroar beläggs med slitbetong.

– Det är bron vid Åmon och vid Nolby som på grund av sin konstruktion måste beläggas med asfalt, säger Marie Lundqvist, kommunikatör på Trafikverket.

Fördelarna är att slitbetong klarar av trafiken bättre och att man inte behöver reparera så ofta.

– Det är bättre beständighet mot nötning av fordon, säger Jörgen Stenersen, byggledare på Trafikverket.

Slitbetongen kan dock vara tung att bearbeta och få till en jämn yta.

Men det råder en robot bot på.

– Ja, de har en robot som går på slitbetongen rätt tidigt efter utläggning. Resultatet blir jämnare, så man behöver göra färre efterarbeten av ytstrukturen sen, säger Jörgen Stenersen.

Det är radiostyrda enheter som en person går och sköter.

– Det funkar bra jämfört med att glätta ytan. Det går fortare, vi blir klar snabbare och kan göra mer om dan, säger Lars Andersson, Peabs platschef på bron över Ljungan.

Sundsvall är en av de första städerna i landet att använda slitbetong.

– Det är inte särskilt vanligt, vi har använt det på en del sträcker kring Uppsala och Linköping, säger Jörgen Stenersen.

Ytan ska vara lika slät som asfalt och slitbetongen är starkare och tåligare.

– Den behöver inte bytas lika ofta som asfalt, säger Lars Andersson.

Näst vecka räknar arbetsstyrkan med att bli klara, då påbörjar de nästa bro över Vapelbäcken vid AkzoNobel.

Mer läsning