Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxi om broavgiften: Ska kunden ta notan?

/
  • Enligt Tove Larsson, vd på Taxi Drakstaden, är det fortfarande oklart hur bolaget ska hantera den kommande broavgiften över Sundsvallsbron.

Oklarheterna kring broavgiften har lett till frustration inom taxibranschen. I dagsläget finns ingen gemensam lösning för hur taxibolagen ska betala avgiften, utan varje aktör måste komma med en egen lösning.

Annons

Det finns många frågetecken kring den ankommande broavgiften inom taxibranschen i Sundsvall. Ska kunderna eller bolagen själva betala de nio kronor det kostar att köra över Sundsvallsbron efter den sista januari? De eventuella lösningarna är många och något gemensamt beslut för samtliga taxibolag finns inte i dagsläget.

– Vi har vridit och vänt på det här inom företaget för att hitta en lösning, och vi har beslutat att kunden ska stå för broavgiften. Därmed får de berörda privatkunderna själva välja om de vill åka över bron eller genom stan, säger Karl-Arne Dahlkvist i företagsledningen för Taxikurir Sundsvall.

– Alternativet skulle vara att vi höjde totaltaxan för samtliga resor, och det är inte aktuellt, tillägger han.

Enligt Karl-Arne Dahlkvist är det dock inget konstigt att taxibolaget lägger in broavgiften i taxametern för kunden att betala, tvärtom.

– Det här är väldigt vanligt på andra platser där det finns vägtullar eller broavgifter. I Stockholm gör man det här jämt, säger han.

På Taxi Drakstaden har man ännu inte fattat några beslut kring broavgiften, och enligt vd Tove Larsson har ovissheten lett till frustration både hos ledningen och bland förarna.

– I nuläget vet vi inte alls hur vi ska hantera situationen. Ska kunden betala nio kronor extra för att åka över bron, eller ska vi helt enkelt sätta stopp för att våra bilar går över bron? Alternativen är många, men hur vi än gör så är det den privata kunden som blir lidande, säger hon.

Precis som hos Taxikurir Sundsvall har Taxi Drakstaden funderingar på att låta kunderna själva bestämma om man ska åka över bron eller genom stan.

– Men personligen tycker jag att det är fel att lägga det beslutet på kunderna. Det här är ingen restaurangverksamhet där kunden får följdfrågor om köttet ska vara rött eller välstekt. När kunden beställer en resa av oss ska den inte behöva ta ställning till väg, tid och pris, säger Tove Larsson.

Mer läsning

Annons