Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Thomas siktar mot ett nytt rekord i billjud

/
  • Taket på bilen är isolerat med dämpningsmattor för att göra karossen styvare så att bilen kan hålla för ljudtrycket.
  • I stället för att lacka om bilen så klädde Thomas Öberg in den i färgglad vinyl som han fick av en sponsor.
  • Hela utrustningen ska rymmas i bilens baklucka i den klass som Thomas tävlar i.
  • För att bygga upp ett maximalt ljudtryck måste lådan för basen vara effektiv.
  • Thomas Öberg visar upp sitt medlemsbevis för den internationella billjudsklubben.
  • I stället för att lacka om bilen så klädde Thomas Öberg in den i färgglad vinyl som han fick av en sponsor.
  • Thomas Öberg laddar upp bilens batteri med ett extra batteri för att kunna spela burpen.
  • Decibeltalen mäts med en apparat som fästs på passagerarsidans framruta och kopplas till en dator.
  • Ljudet vrids upp utanför bilen eftersom det är skadligt att vistas inne i bilen när det är så hög volym.
  • Lena Löfgren (till vänster) och Jennifer Jonsson pressar in bilens bakre sidorutor så att den ska hålla tätt och inte släppa ut viktig effekt. Team Lappjävel är det lag med norrländska billjudsentusiaster som Thomas Öberg tillhör.

Thomas Öberg har lagt ned hundratals timmar på att bygga om sin bil, men kör den helst inte. I hans lilla Renault är det bara fetast möjliga ljud som gäller.
– Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, säger han.

Annons

Thomas Öberg stänger igen alla dörrar på den lilla färgglada bilen. Flickvännen Jennifer Jonsson och hennes kompis Lena Löfgren pressar händerna mot de bakre sidorutorna för att förhindra att vibrationerna stjäl effekt från den gigantiska bashögtalaren i bakluckan.

– Det gäller att bygga upp maximalt tryck inne i bilen, säger Thomas och vrider upp volymen sittandes på huk bredvid förardörren.

En mäktig baston ljuder inne i bilen och får den att skaka. Det är den så kallade "burpen" som är den ton som används i tävlingssammanhang. Thomas går runt bilen och tittar på datorn som är kopplad till en decibelmätare på bilens passagerarsida.

– Jag brukar kunna spela högre än såhär, säger han lite besviket om resultatet på knappt 149 decibel.

Det bevisade han också i våras på Elmiamässan där han spelade 150,9 decibel och plockade hem vad som då var världsrekordet. Nu under året har världsrekordet slagits, men han är fortfarande svensk mästare i sin klass, Street stock 2k. I den klassen måste all utrustning rymmas i bakluckan och bilen ska vara registrerad och i originalskick. Max 2000 watt får matas in i slutsteget.

– Mycket hänger på hur tät bilen är, batterikapacitet och slutstegskapacitet. Men det är baslådan som är a och o. Den måste vara effektivt byggd för att få ut maximala decibel per watt. Man får testa sig fram, skriva upp vad man gjorde och gå tillbaka om det blir fel, säger Thomas Öberg.

Det är första året han tävlar med sin Renault, och det är också det mest seriösa året hittills. Den 26–27 september tävlar han på SM som anordnas på Mantorp, därefter hägrar EM i Tyskland. Men bilen får åka släpvagn, den fungerar mest som ett skal för jättelika högtalare.

– Den är så otroligt obekväm att åka i. Jag körde den till Birsta en gång och det får räcka, säger han.

Jennifer Jonsson hänger med på alla tävlingar och hon berättar att det blir många och långa resor.

– Det är alltid vi som har längst att åka, oavsett var tävlingen hålls, säger hon.

Nu väntar en finslipning av ljudanläggningen. Den rätta basen som är på reparation ska monteras in och förhoppningsvis pressa rekordet lite till.

– Världsrekordet i min klass just nu ligger på 154,2 decibel. Det är lite svårt att satsa på, men jag vill hamna någonstans i närheten. Jag satsar på att bli svensk mästare och ta en pallplats på EM, säger Thomas Öberg.

Mer läsning