Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Timrå krävs på regler för bil i tjänsten

Arbetsmiljöverket kräver att Timrå skaffar en transportpolicy för de anställda som kör bil i tjänsten. Vid en träff nyligen med företrädare för hemtjänsten framfördes en del synpunkter som bör beaktas när man lägger in bilåkningen som en särskild del av arbetsmiljpolicyn.

Annons
Det är många som kör bil regelbundet i tjänsten. Hemtjänsten och Kultur- och teknikförvaltningen har många fordon och en stor transportverksamhet.
Många av de synpunkter som framförts från Arbetsmiljöverket har vi inte satt på pränt, eftersom de kan tyckas vara självklara vid all bilkörning, inom som utom tjänsten och dessutom finns reglerade i trafiklagstiftningen. Men nu vill verket att vi preciserar allt och då ska vi naturligtvis göra det, säger kommunchef Stig Fagerström.
Huvudpunkterna i inspektionsmeddelandet gäller riskbedömning och åtgärder, kunskaper om bilkörning samt den speciella arbetsmiljö som tjänstebilar och andra fordon erbjuder.
Trafikolyckorna står för mer än en femtedel av alla arbetsolycksfall med dödlig utgång i Sverige. Att vistas i trafiken i arbetet är en arbetsmiljöfråga, där arbetsgivaren bär ansvaret för att skapa en så säker miljö som möjligt för sina anställda, slår verket fast i sitt inspektionsmeddelande.
Timrå ska därför undersöka arbetsförhållandena när exempelvis hemtjänsten kör runt i samhället till eller från sina klienter. Saknar man egen komptens till denna bedömning kräver verket att man anlitar företagshälsovården eller annan sakkunnig konsult i ämnet.
Kraven omfattar också praktiska kunskaper i hur man kör under besvärliga förhållanden, halka och körning i andra besvärliga väderförhållanden. Dessutom teoretiska påpekanden om hastighetens betydelse vid kollisioner, bältesansväningens betydelse och annat.
Jag vet att man rent allmänt från hemtjänsten klagat på att det blir många lyft i och ur bilarna, säger Stig Fagerström.
Från och med i år har man också gått in för mindre bilar när man tecknar nya leasingavtal. Tidigare Renault Megane har till största delen ersatt av Opel Corsa.
Biträdande omsorgschefen i Timrå, Ingeborg Melin, uppger för ST att en hel del av lyftande försvinner när hemtjänstpersonalen inte längre åker och handlar åt de äldre.
Det kommer att bli en uppgift för särskild personal med bilar som är lämpade för varutransporter, uppger hon.
Förutom de rena tjänstebilarna har flera anställda avtal om körning med privata bilar.
Det gäller exempelvis biståndshandläggarna, som kör mindre men som kanske måste åka mer akut till sjukhuset eller göra hembesök, säger Ingeborg Melin.
Elisabet Frisk från Arbetsmiljöverket i Härnösand gjorde inspektionen. Hon har själv arbetat inom äldreomsorgen och känner villkoren som brukar råda inom hemtjänsten.
Det är inte alltid så självklart för att vilka krav man bör kunna ställa på bilen när det gäller säkerhet och rimlig bekvämlighet. Eftersom det inte finns någon klar beskrivning av vad som ska gälla i Timrå kommun, så har jag haft kontakt med såväl arbetstagare som verksamhetsansvarig chefer och andra överordnade, säger hon till ST.
En sådan sak som att hemtjänstens Oplar saknar klimatanläggning trots att de är nya är naturligtvis inte bra när det är varmt ute.
De krav man ställer på tjänstebilarna ska man naturligtvis också ställa på de privata bilar som man tillåter att vissa använder i jobbet, säger Elisabet Frisk.

Mer läsning

Annons