Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikkaoset på E4 fortsätter i decennier

Ombyggnad alltmer avlägsen Miljardprojektet E4 Syd har hamnat i en återvändsgränd. Även om det kommer pengar till den nya vägen kan projektet läggas på is, visar ST:s granskning. Dessutom skjuts miljöprövningen upp på obestämd tid.

Annons
E4 Syd är den tänkta ombyggnaden av E4:an från Myre till Sundsvall med en högbro över Sundsvallsfjärden. Prislappen för projektet är 2,2 miljarder kronor.
Problemet är att inga statliga pengar finns i sikte de närmaste tio åren. Därför kan ingen i dag säga om, när och hur det stora vägbygget ska bli av.
Avståndet är långt mellan förhoppningarna hos politiker i Sundsvall och den bild som statens handläggare på departement och i vägverk ger. Även om en rysk miljardär skulle få för sig att satsa på E4 Syd är ingenting givet.
ST berätta om nya fakta i målet på minst tre områden:
1. Miljöprövningen av projektet kan inte genomföras under överskådlig tid. Det förklarar Monica Daoson, kansliråd på miljödepartementet.
Det går inte att pröva något som vi inte vet om det ska byggas. Tillåtlighet enligt miljöbalken ges bara under fem års tid, och E4 Syd finns inte ens med i planerna tio år bort, fram till 2015, säger hon.
2. Det kan vara till ingen nytta om lokala företag, kommunen - eller den ryske miljardären - satsar pengar på den nya vägen.
Enligt ett riksdagsbeslut från 2002 är det nämligen inte finansieringen som avgör i vilken ordning stora vägprojekt genomförs. Pengarna får inte skapa någon \"gräddfil\" förbi andra vägbyggen.
I stället ska de projekt som ger den största samhällsnyttan och som uppfyller regeringens trafikpolitiska mål prioriteras.
Och E4 Syds placering i den nationella vägplan för 2004-2015, som beslutades förra året, är inte framträdande. Snarare nedflyttningsplats än prioritering.
Projektet kan som bäst få en liten startpeng 2014 eller 2015.
För mig är det inte värt någonting, säger Håkan Eriksson, tidigare projektledare för E4 Syd vid Vägverkets region Mitt.
3. En tredje osäker faktor är det politiska spelet kring vägarna i landet.
I höstas lyfte regeringen och Göran Persson in ett helt nytt projekt i den nationella planen, väg 45 till Trollhättan. Samtidigt knuffade Persson ut några andra projekt från listan.
Just nu utreder Vägverket hur den förändrade listan ska se ut. Var projektet E4 Syd då hamnar, är osäkert.
Men det platsar nog i slutet av perioden, säger Gunnar Tunkrans, utredare vid huvudkontoret i Borlänge.
Han är den ende optimisten bland centrala tjänstemän och tror på en byggstart 2014-2015.
Om man tänjer på tidsgränserna kan miljöprövningen ha giltighet fram till att Vägverket har beslutat om en arbetsplan. Det räcker, säger han.

Fakta/ Detta är E4 Syd
* Redan på 1950-talet kom den första utredningen av en förbättrad väg på den 22 kilometer långa sträckan Njurunda-Sundsvall.
* Efter 1985 har minst tolv utredningar genomförts som helt eller delvis berör E4 söder om Sundsvall. Inget annat avsnitt av E4 norr om Uppsala har så stora trafikmängder som sträckan vid Sundsvall
* 2001 enades Vägverket, Sundsvalls kommun och länstyrelsen om det så kallade alternativ B för E4 Syd. Det blir en ny väg från Myre via Nolby till Bredsand och vidare till Vindskärsvarv. En ny högbro över Sundsvallsfjärden byggs också.
* Hela projektet beräknas kosta 2,2 miljarder kronor. Knappt hälften av den summan går till att bygga högbron.
* Riksantikvarieämbetet protesterar mot dragningen genom Nolby nära ett fornminnesområde.

Mer läsning

Annons