Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trängselavgift för avställd bil

/
  • Tommy Albertsson undrar hur mycket fel som kommer att uppstå i och med broavgifterna över Sundsvallsbron.

I Tommy Albertssons loge i Njurunda står en bil. Övertäckt och avställd.
Ändå har den fått trängselavgift.
– Ja, den står ju trångt här, säger Tommy Albertsson.

Annons

Den 17 september ska Tommy Albertssons bil ha varit i Göteborg. I alla fall enligt en faktura från Transportstyrelsen, som vill att Tommy Albertsson betalar åtta kronor i trängselavgift.

– Nej, suck! säger Tommy Albertsson att han tänkte när han fick fakturan i måndags.

Bilen har stått avställd i två år. Undantaget två dagar i oktober, då den kördes ett par mil i Njurunda.

Trots att Tommy Albertsson inte har varit i Göteborg tänker han betala. Annars riskerar han en straffavgift på 500 kronor. Men sedan tänker han begära omprövning.

– Det är en principsak. Det handlar inte om pengarna, säger Tommy Albertsson.

Däremot undrar han om han i och med att betala gör sig skyldig till att ha kört ett avställt fordon.

– Skickas det till polisen? säger han.

Tommy Albertsson tror att Transportstyrelsen har sett fel på registreringsskylten.

– De borde kolla om numret stämmer med bilmärket, säger han.

Läs också: Avställd bil i Indal fick trängselskatt

Läs också: Avställd bil i Indal fick trängselskatt – igen

Enligt Transportstyrelsen sker fel "väldigt sällan".

– En kamera läser automatiskt av registreringsskylten. Antagligen har en siffra eller bokstav tolkats fel, säger Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Han tycker att det är viktigt att den som drabbas av en felläsning bestrider avgiften.

– Det är viktigt eftersom vi hela tiden försöker förbättra och korrigera systemet, säger Mikael Andersson.

Vid Sundsvallsbron kommer samma automatiska kamerasystem användas som i Göteborg.

– Ett automatiskt system kan inte vara hundraprocentigt. Men risken att det blir fel är försvinnande liten, säger Mikael Andersson.

Mer läsning