Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tredje allvarlig miss av hemtjänsten på kort tid

En 79-årig man fick ligga på golvet i ett och ett halvt dygn. Det är den tredje allvariga missen inom hemtjänsten i Sundsvall på kort tid. Men hemtjänstchef Rose-Marie Carlsson säger ändå att man kan lita på hemtjänsten i Sundsvall.

Annons
Den 79-årige mannen skulle besökas flera gånger om dagen av hemtjänsten. Under midsommarhelgen öppnade han inte. Personalen hade ingen nyckel och försökte därför flera gångar få kontakt med anhöriga. Först nästa dag fick personalen kontakt med en anhörig. När dottern kom till lägenheten upptäckte hon sin pappa liggande på golvet, svårt medtagen.
Han hade sårskador och hade dragit en matta över sig för att inte frysa. Mannen hade då varit utan mat och dryck i ett och ett halvt dygn. Mannen fick åka med ambulans till sjukhus, men enligt Rose-Marie Carlsson är han nu på bättringsvägen.
Det är det tredje fallet på kort tid, där vårdtagare blivit utan tillsyn.
I slutet av juni gick hemtjänstpersonalen inte in till en kvinna, trots att hon larmat om hjälp. Som skäl angav de anställda att de varit rädda för kvinnans skällande hund. Följande morgon hittade hemtjänstpersonalen den 74-åriga kvinnan död i sitt hem.
Förra veckan hittade anhöriga en 89-årig kvinna död i sin lägenhet. Hemtjänsten hade till uppgift att ringa henne två gånger om dagen, men reagerade inte när hon inte svarade.
Kan Sundsvallsborna lita på hemtjänsten?
Vi har otroligt fin organisation och mycket fin personal. Att det här har hänt på kort tid är djupt allvarligt för oss alla. Vi måste se över alla delar igen. När sådant här allvarligt kan hända måste vi gå till djupet riktigt med det, säger Rose-Marie Carlsson.
Har du någon förklaring i dag vad de här missen kan bero på?
Nej. I de enskilda ärendena har man inte tagit sitt ansvar. Men sedan måste vi titta på varför vi inte följer rutinerna. Är det andra brister vi har? Vad beror det på att man glömmer och slarvar? Det känns jätteallvarligt för oss.
Har personalen tydliga instruktioner på vad man ska göra om man inte får kontakt med en vårdtagare när man besöker eller ringer dem?
Ja. Det är skrivet vem man ska kontakta. Får man inte tag i anhöriga i de fall vi inte har nyckel, och så är det hos många vårdtagare, måste vi få hjälp av polis, säger Rose-Marie Carlsson.
Vad ska ni göra nu?
Vi ska diskutera det här i ledningen när alla kommer tillbaka från semestern. Socialnämnden kanske sitter och funderar. Vi har ett stort arbete framför oss. Vi måste analysera riktigt på djupet varför det här hände och vad vi gör, säger Rose-Marie Carlsson.
Sundsvalls kommun har anmält alla tre fallen enligt Lex Sarah till socialstyrelsen och fem personer har varslats om upp uppsägning när det gäller bristen på kontakt med den 89-åriga och den 74-åriga kvinnan. Tre anställda har fått en skriftlig varning för fallet med den 79-årige mannen.
Länsstyrelsen ska också granska samtliga tre fall.

Mer läsning

Annons