Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trenden: Fler men större matbutiker

/
  • På Willys i Skönsberg är bygget i full gång.

Flera matbutiker i Sundsvalls kommun bygger om och ut.
Några är i full gång – andra är i startgroparna.
– Vi går mot större men färre butiker, säger Henrik Vestin, detaljhandelsanalytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI).

Annons

På Coop Haga och på Willys i Skönsberg är ombyggnationen i full gång. Flera butiker, som Ica Stöde och Ica Esplanad, har förändringar bakom sig och ytterligare några butiker befinner sig i planeringsstadiet.

Hela listan på vilka som bygger ut eller planerar bygga ut ser du till höger.

– Men det blir inte så mycket mer butiksyta, för i andra änden har vi butiker som stänger. Till exempel i glesbygden och mindre närbutiker, säger Henrik Vestin.

Han fortsätter:

– De butiker som inte slås ut blir större. Antingen etableras butiker som redan från början är stora, eller så bygger de mindre ut.

Samtidigt går trenden mot lite mindre stora butiker. Butikerna är stora – men inte enorma. Det blir mer fokus på mat och prylar prioriteras bort ur sortimentet.

När vi väljer matvarubutik är platsen det viktigaste, enligt HUI. Därefter kommer priset. Efter det kommer flera olika faktorer, som öppettider eller sortiment.

Henrik Vestin säger att vi inte handlar mer nu än förr. Handeln av dagligvaror är inte särskilt konjunkturkänslig. Men några tydliga trender syns.

* Efterfrågan på ekologiskt, rättvisemärkt och närodlat fortsätter.

* Försäljningen av matbutikernas egna märkesvaror ökar.

* Vi köper mer färdiglagat och halvfabrikat ...

* ... samtidigt som när vi väl lagar mat vill vi göra det ordentligt, från grunden.

– Det är två parallella trender. I veckorna vill vi vara bekväma, men till helgen vill vi laga mat från grunden med ekologiska råvaror, säger Henrik Vestin.

På HUI tror man att butikerna kommer gå ännu mer mot att erbjuda vad som liknar hämtmat. Man tror också att efterfrågan på ekologiskt, rättvisemärkt och närodlat ökar ännu mer.

– Det finns en efterfrågan, folk vill veta varifrån maten kommer och om den har framställts under schyssta villkor. Så det kommer butikerna att satsa på, säger Henrik Vestin.

Mer läsning

Annons