Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tröga tåg får fler att flyga

/
  • Tre timmar och 19 minuter tog det från Sundsvall till Stockholm 2005. Nu tar det tre timmar och 41 minuter.
  • Tomas Järvling tar gärna tåget, men ibland måste han ta flyget - tåget är för långsamt.
  • Dubbelspår på sträckan Sundsvall - Gävle ses som en lösning på de långsamma tågen.

Tåget till Stockholm tar en halvtimme längre än vad det gjorde för 19 år sedan. Nu väljer fler att flyga.
– Det är ett problem, säger Mats Ågebrant, Näringslivsbolaget.

Annons

Det var 1996 som sträckan började trafikeras med X2000 tågen. Kent Nilsson, vid Trafikverket åkte med premiärtåget.

– Då var det mycket färre tåg som gick på spåret. Anledningen till att restiden har ökat är framför allt att det nu är fler tåg som trängs vilket gör att det blir fler möten som tar tid, säger han.

I dag tar tåget till Stockholm tre timmar och 35 minuter, jämförelsevis tar det tre och en halv timma med bil och flyget ifrån Midlanda tar bara en timma.

SJ:s presskommunikatör Maricka Berggren berättar att X2000 kommer att börjas användas igen en gång om dagen mellan Sundsvall och Stockholm i december, då kortas tiden ner till tre timmar och en kvart.

– X2000-tågen kan ha varit på upprustning i verkstaden, säger hon.

När X2000 byttes ut mot X3000 ökade restiden som nu är lika lång som den var i början av 90-talet.

– Det är tågoperatörerna som avgör vilka tåg som körs och i grunden kan X3000 inte gå lika snabbt som X2000 på sträckan, säger Kent Nilsson.

De båda tågen har samma maxhastighet, men X3000 måste sakta ner i kurvorna för att göra resan komfortabel.

– Det är olyckligt att tågen tar sån tid både miljömässigt och för Sundsvalls företagare. Det blir jobbigt att hinna till mötena i Stockholm, många tycker nog att det är irriterande och väljer att flyga istället, säger Mats Ågebrant.

Dubbelspår längs hela Ostkustbanan, från Sundsvall till Gävle, ses som en lösning på problemet. Men Mats Ågebrant tycker att satsningen borde ha skett tidigare.

– Ostkustbanan borde ha byggts samtidigt som Botniabanan, det känns ogenomtänkt att börja bygga först nu. Det är viktigt att det bygget prioriteras, kan vi ta oss till Stockholm på två och en halvtimma blir våra företag mycket mer konkurrenskraftiga.

En som ibland tvingas ta flyget i stället för tåget är Tomas Järvling, han föredrar att ta tåget men ibland sätter den långa restiden stopp.

– Det tar längre tid att komma till kontoret, jag väljer gärna tåget eftersom det är behagligt men samtidigt så får ju inte det gå ut över restiden, säger han.

Om resan hade kortats ner ordentligt så hade Tomas Järvling definitivt valt bort flyget och alltid tagit tåget i stället.

Mer läsning