Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tryggare kan ingen fara

/

Vindstyrkan påverkar säkerheten hos tyngre fordon, något som bussföretagen tagit fasta på. I ett samarbete med Vägverket informeras förarna och hastigheten sänks beroende på vindstyrkorna längs norrlandskusten.

Annons
Connex är ett av företagen som deltar i projekten kallat "Buss i vind", och informationen om vinden skickas till förarna som trafikerar sträckan Haparanda - Sundsvall.
Framförallt är det kombinationen av halka och höga vindstyrkor som utgör en viss fara för trafiken, och de varningar som hittills utfärdats var under vårvintern, säger trafikchefen för Connex, Leif Drugge.
Vid tre tillfällen har vindvarningar gått ut till chaufförerna, varav en gång på sträckan Luleå-Haparanda och de övrigta två för hela kusten.
Vägverket har väderstationer längs hela sträckan, och varje halvtimme skickas informationen om vindstyrkorna till Vägverket. Vid styrkor över 12 meter i sekunden skickar Vägverket ett sms till trafikledningarna hos respektive bussföretag som deltar i projektet och de vidarebefordrar informationen till sina chaufförer.
Den stora fördelen är att förarna nu får en varning oftast innan de kommer till platsen där vinden är som starkast, säger Leif Drugge. Då hinner de sänka hastigheten i god tid.
Några större kostnader är det inte fråga om och Leif Drugge hoppas att projektet permanentas.
Både chaufförer och passagerare är nöjda. Eventuella förseningar som uppstår då bussarna sänker hastigheten kompenseras av att säkerheten ökar, och den är allra viktigast för kunderna.
Om det blåser mer än tolv sekundmeter sänks hastigheten till 70 km/h. Om det låser mer än 16 sekundmeter vilket är ytterst ovanligt sänks hastigheterna till 50 km/h, och blåser det full storm, dvs 24 meter i sekunden, så ställs trafiken in helt.

Mer läsning

Annons