Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV+TEXT: De vill stoppa nya planerna för gamla E4 genom Sundsvall

/
  • Motormännens kassör Claes-Håkan Sjölund och ordförande Rune Larsson är kritiska till vägförändringarna.

Planerna på att förändra gamla E4 genom Sundsvall möter hårt motstånd.
Nu får förslagen kritik – från Motormännen.
– Det är en omöjlighet och det kommer att innebära långa köer, säger Claes-Håkan Sjölund, kassör.

Annons

Se också: Smalare körfält, färre filer och sänkt hastighet – så förändras gamla E4 genom Sundsvall

I juni 2017 ska gamla E4 genom Sundsvall byggas om till stadsgata. Trafikverket och kommunen har presenterat flera förslag till förändringar på sträckan för att anpassa vägen till resten av staden.

På sträckan utreds om antalet körfält ska begränsas till ett i varje riktning eller om det räcker med en smalare vägbana. Just körfälten är en viktig fråga för Motormännen.

– Trafikmängden på Sundsvallsbron är runt 11 000 fordon per dygn och genom stan är det i dag 22 000. Vi har två körfält på bron och nu avser man ha ett genom Sundsvall vilket är helt omöjligt, säger han.

Ordförande Rune Larsson fyller i:

– Man ska behålla de två körfält som är norr om Skepparplatsen och ha två körfält genom hela stan. Då blir det flyt i trafiken och inte så mycket köer.

Motormännen tror inte alls att miljön i Sundsvall kommer att bli bättre av förändringarna utan fruktar motsatt effekt på grund av långa köer.

– Det kommer att handla om mycket start och stopp vilket innebär att koldioxidutsläppen ökar, säger Claes-Håkan Sjölund.

Vad skulle det innebära för trafiken om de här förändringarna blev av?

– Köerna skulle bli ännu värre än i dag. Vi har köer redan vid norra utfarten på eftermiddagen och förmiddagen. Skulle det bli ett körfält så får vi köer hela vägen.

Kommunen har som mål att på sikt sänka trafiken på sträckan med 8 000 fordon per dygn. Motormännen tror att det blir svårt att uppnå.

– Det är absolut inte möjligt. Avsikten är att färre ska åka bil och man ska cykla i stället, men Sundsvall är ingen som helst cykelstad, säger Sjölund.

Vart ska de 8000 fordonen då ta vägen?

– Jag tror vanan är den att man kommer att fortsätta köra som förut och det påverkar trafikintensiteten negativt.

Läs också Roland Engströms krönika: Varför skapa kökaos i värsta rusningstrafiken?

Mer läsning