Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ungdomar känner sig lurade och rädda

/

Ungdomar känner sig lurade och hotade. Många har satsat tusentals kronor och hamnat i en ohållbar situation.

Företaget Kyäni värvar medlemmar i Sundsvall, och ställer till det på skolor.

Annons

Det börjar med ett enkelt meddelande "Vill du ha jobb?".

– Klart man vill det och tjäna extra pengar, säger Nils som går i gymnasiet i Sundsvall.

Jobbet i det här fallet innebär att sälja blåbärsdryck med extraordinära hälsoegenskaper och kapslar laddade med Omega 3, och samtidigt rekrytera fler säljare. Förutom lön lockar resor till Hawaii och nya Mercor.

För den som rekryterar ordentligt kan räkna med en snabb karriär och fina bonusar. Många har redan nappat, och betalat närmare fem tusen kronor för ett startpaket. Nu ska de betala månadsavgift, sälja produkter, och rekrytera.

– Det sätter press på ungdomarna, de tar kontakt med alla de känner och det finns de som har sagt upp bekantskapen med varandra. De som är med vill inte prata om annat, det blir en sektliknande organisation, säger Mats som är en av de vuxna som reagerat.

Nils var med på ett informationsmöte tidigare i år och tyckte att upplägget påminde om pyramidspel.

– Man fick inte konkreta svar på hur många man måste rekrytera för att gå vidare. Men de blir otrevliga när man ifrågasätter, berättar han.

Produkterna lanseras som riktiga dunderkurer, med bland annat effekt för diabetes och erektionsproblem.

– På mötet sa de att det botar, till exempel skulle barn med ADHD ha blivit bättre, säger Nils.

Flera ungdomar har tagit kontakt med lärare och andra vuxna för att få hjälp. De har berättat att de blivit aggressivt bemötta och skrämda när de försökt säga upp kontrakt och få tillbaka sina pengar.

– De har fått uppgifter om att det ska ta väldigt lång tid att sätta tillbaka pengar. Och det säger sig ju självt att då ger man upp och tänker att det är bättre att behålla grejerna, företaget försöker hela tiden lägga ut hinder, säger Johan som pratat med många ungdomar.

Lärare och föräldrar har bidragit med goda råd och diskuterat upplägget.

– Du rekryterar tio, som i sin tur rekryterar tio, som i sin tur rekryterar tio... det låter bra och rimligt, bättre än siffrorna 100, 10 000 och 1 000 000 som det egentligen handlar om. Det är helt ohållbart. På fem steg är hela Sundsvall, med grannområden, med - inklusive döende och nyfödda. Det är enkel matematik, systemet är ohållbart, säger Johan.

De vuxnas synpunkter på verksamheten har många aspekter, produkterna, marknadsföringen och organisationen är några. En annan är att ungdomar i tonåren rekryteras, och att de i sin tur kontaktar ungdomar under 18 år.

– Deras enda mål är att få 4000 kronor av så många som möjligt, det räcker ju med tio på en skola så har de i toppen fått 40 000 kronor. Några få skor sig på de andras bekostnad. Det fungerar utmärkt för dem i toppen, säger Johan.

Fokus på försäljning och rekrytering har däremot skapat problem i skolan och stjäl motivation från undervisningen.

Mer läsning

Annons