Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utsläppet större än väntat

Utsläppet från den nedlagda bensinstationen på Nybrogatan är större än beräknat. Saneringskostnaden har fördubblats och arbetet beräknas pågå till mitten av juli. — Vi har blockerat halva gatan och hoppas att det ska räcka, säger Bosse Johansson på Spimfab.

Annons
Det var i början av 1970-talet som Gulfmacken i hörnet Nybrogatan - Norra järnvägsgatan lade ned verksamheten.
Men det dröjde ända till slutet av april i år som saneringen av den gamla stationstomten startade. Nu har arbetet visat sig vara mer komplicerat än väntat.
Det har spridit sig längre ut i Nybrogatan än vad undersökningen visade. Genom åren har man schaktat mycket i det här området och det har gjort materialet porösare. Därför har oljeprodukterna kunnat sticka i väg på det här sättet, säger Bosse Johansson.
En annan omständighet som försvårar saneringsarbetet är den låga grundvattennivån. Den dieselolja och bensin som läckt ut har sipprat ned sju meter genom jordlagren innan den lagt sig som en plym på grundvattenytan.
Och det krävs två grävmaskiner för att lyfta upp de förorenade jordmassorna. En som står halvvägs ner i gropen. En annan som lyfter upp massorna till lastbilen.
Den förorenade jorden förs sedan till en speciell tvättanläggning i Oljehamnen.
Vi började med två miljoner kronor och nu är vi uppe i fyra. Så det har blivit en fördubbling av kostnadeni det här projektet, säger Bosse Johansson.
Det är Spimfab Nord (Svenska petroleumindustrins miljösaneringsfond AB) som står för kostnaden.
Spimfab är de svenska oljebolagens lösning på hur gamla bensinstationer, där verksamheten upphört någon gång mellan 1 juli 1969 och 31 december 1994, ska identifieras, inventeras och vid behov saneras. Datumen styrs av den svenska miljölagstiftningen, som kom till och sedan förändrades i grunden vid de här tidpunkterna.


Mer läsning

Annons