Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägen skulle förbättras – blev en trafikfara

/
  • Trafikanterna upplever det väldigt obehagligt när de får möte en buss eller varubil. Då finns det inte mycket plats över.
  • Det finns flera projekt för att öka turistnäringen vid kusten, då kommer trafiken att öka ännu mer.
  • Morgan Åhlund, ordförande i Lörans hamnförening vid väg 560, Löransvägen.

Det som skulle bli en bättre väg upplevs numer som en trafikfara.
När väg 560, Löransvägen, blev klar så blev det inte som trafikanterna hade tänkt sig.
– Vi är verkligen jätteglada över att alla hålen är fixade men nu har vägen blivit farlig i stället, den är så smal. säger Morgan Åhlund.

Annons

2014 började Trafikverket gräva diken för att sedan renovera Löransvägen. Redan då började de boende i området ana oråd.

– Vi började bli oroliga när vi såg att det blev väldigt djupa och breda diken, säger Morgan Åhlund, ordförande i Lörans hamnförening.

Nu i sommar, när asfalten har kommit på plats, kom en ännu större besvikelse för trafikanterna.

– Det blev en fin vägbana men varför är den så smal. Om två breda fordon möts blir det tvärstopp i trafiken. Och om en personbil och ett fordon som är bredare möts blir det också kris. Två personbilar kan mötas men då måste man hålla sig långt ute på sin kant, säger Morgan Åhlund.

Mötesplatserna är väldigt få och korta, och på vissa ställen får trafikanterna backa vid möte.

– Förr var det stenskott och gropar som förstörde bilarna, nu är det vänster backspegel som ryker i stället, säger en bekymrad Morgan Åhlund.

Nu är de boende efter vägen oroliga, framför allt över säkerheten.

– Man tycker att Trafikverket ska ta sig en funderare. Det krävs snabba åtgärder med fler mötesplatser och det händer så mycket positivt i området, med bland annat den ökade besöksnäringen som ger mer trafik. Då måste man kunna mötas på vägen utan risk för skador.

Kristofer Engstrand, projektledare för underhåll på Trafikverket, svarar på oron:

– Det som är gjort är en rekonstruktion av befintlig väg. Vi har gjort kontroller av bredderna på några ställen. Vägen är två decimeter bredare på vissa partier samtidigt som den kan vara en decimeter smalare på vissa ställen. Det beror på att vi har höjt vägen och förstärkt bärigheten.

Han lugnar trafikanterna med att vägen inte är klar än och stödkanter ska på plats.

– Ska man bygga en bredare väg krävs det ett nytt vägområde, och att vi löser in mer mark. Det är ett stort projekt. Det vi har gjort nu är en underhållsinsatts för att återställa befintlig väg.

Trafikverket håller även på att se över mötesplatserna, i antal och utformning.

– Exakt vilken omfattning de kommer att få i slutänden kan jag inte säga något om ännu, för så långt har vi inte kommit.

Mer läsning

Annons