Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket hyrde plogbil utan tillstånd

Vägverket har trots strikta regler dålig kontroll över om deras entreprenörer kör med godkända fordon.
Minst en av de bilar som har kontrakt på sandning snöplogning har kört i yrkesmässig trafik utan tillstånd.
– Ja vi har den bilen på en sträcka, medger Mikael Selander.

Annons
Att inte kontrollen skett trots att vi snart är inne i vintermånaden december kan tyckas märkligt. Ännu märkligare blir förhållandet när det visar sig att samma kontroll ännu inte skett på ytterligare minst åtta av inhyrda fordon.
Vilket i klartext betyder att Vägverket, trots som de påstår strikta regler, inte vet om dessa fordon är besiktigade, belagda med körbud, om ägaren betalt bilskatten eller om den som påstår sig äger bilarna verkligen gör det.
Mikael Selander är chef för vägverkets driftsområde i Sundsvall som sträcker sig från Hälsingegränsen i söder till Bispgården i väster.
Förutom vägverkets egna bilar finns enligt honom 18 andra fordon som är inhyrda. Underentreprenör för dessa, blev efter anbudsförfarande de närmaste åren VTG. Men inte ens detta företag har egna fordon utan hyr i sin tur in bilar från ännu mindre företag.
Det är en av dessa som nu enligt uppgifter från vägverkets bilregister där det uppdagats inte fått köras i yrkesmässig trafik. Fordonet ägs av lantbrukare från en mindre ort utanför Sundsvall.
Vi har inte kontrollerat detta fordon, säger Mikael Selander.
Det är dock inte det enda som tycks ha klickat. Även information om att vägverket helst ser att det är moderna och miljövänliga fordon som används tycks ha stannat vid som fina formuleringar på dataskärmarna vid huvudkontoret i Härnösand
ST:s kontroll medförde dock en snabb aktivitet hos de ansvariga. Lantbrukaren ordande så att det aktuella fordonet fick sitt tillstånd. Han hävdade att det inträffade berodde på ett missförstånd.
Den aktuella lastbilen som är av årsmodell 1985 och uttagen 1984 och har rullat många mil på våra vägar är ur miljösynpunkt ett dåligt val av den typ som vägverket helst vill slippa. Som styrmedel använder myndigheten metoden att betala mindre för dessa. Något som ägaren till bilen säger sig inte fått någon information om trots att bilen redan rullar på vägarna för deras räkning











Mer läsning

Annons