Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varje månad blir en elev påkörd

Varje månad blir en elev påkörd i den ihärdiga trafiken runt Hedbergska. — Det har varit så här i många år nu. Något måste göras, säger gymnasisten Anna Persson.

Annons
I går skrev ST om de farliga trafikmiljöerna runt grundskolorna i Sundsvall, bland annat i Allsta. När Anna Persson och klasskompisen Mattias Brunzell läste det kände de att de ville berätta om situationen runt Hedbergska.
De båda går på samhällsprogrammet med internationell intriktning (SPIN). Undervisningen bedrivs i huvudsak i GA-skolan, söder om järnvägen.
Den senaste tiden har de haft till uppgift att titta närmare på en lokal angelägenhet. För dem blev valet enkelt.
Vi valde trafiksituationen runt Hedbergska eftersom vi vet att elever blir påkörda här någon gång i månaden. Nyligen hände det igen, och i vintras var det en tjej som bröt benet. Min egen syster blev påkörd när hon gick här för sju år sedan, säger Anna Persson.

22000 bilar och 4000 elever
Hon och Mattias har nu tagit kontakt med kommunen och fått siffror över trafikströmmar och uppgifter om hur området planerats. Själva har de räknat hur många elever som passerar över järnvägen varje dag.
Det visar sig att 22 000 bilar trafikerar Skolhusallén dagligen, under samma tidsperiod passerar eleverna järnvägen 4000 gånger.
Vi tvingas ut på vägen när vi ska gå över järnvägen. Och de flesta eleverna går när det är som värst, på morgonen och eftermiddagen, säger Mattias Brunzell.
Dessutom passerar cirka 20 tåg dagligen, många elever väljer att gena under bommarna. Nu har Mattias och Anna gjort en namninsamling bland lärare och skolkompisar där de tillfrågade fått presentera förslag om förbättringar.
Nya övergångar över järnvägen, nya trafikljus, grindar med separat gångväg över järnvägen är några av förslagen. Dagens lösning med en markering för väjningsplikt vid Norra järnvägsgatan struntar många i.
Nu har vi fått reda på att alla förändringar är uppskjutna tills dess att Botniabanan är färdig. Det verkar mycket konstigt, det måste gå att ordna en provisorisk lösning före det, säger Mattias Brunzell.
När de båda eleverna gjort färdigt sitt arbete ska de skicka uppgifterna till Sundsvalls kommun.

Mer läsning

Annons