Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västra länkens olika alternativ presenterades i går

/
  • Michael Karlsson från Rambull fick många frågor om hur människors hus påverkas. —Det är förvånansvärt hur många som accepterar när man förklarar, säger han.
  • Arne Scotts tycker att det känns sorgligt om han skulle behöva flytta från sitt hus, som ersatts av en rondell på skissen. Dessutom tror han inte att trafiklösningen Västra länken håller i längden.

Trafiksituationen i Sundsvall måste lösas. Och snart är det dags för betydligt fler tåg att passera genom stan. I går kväll hade kommunen och Banverket kallat till informationsmöte för att presentera alternativ.

Annons
Utanför Fälldinsalen på Mitthögskolan sitter skisser, kartor och alternativ uppklistrade. Mängder av människor tittar, diskuterar och frågar.
Det här med överfarter kommer inte att hålla i det långa loppet, säger Arne Scotts.
Han har bott i sitt hus på Bergsgatan i 69 år, en hyresfastighet som det var tänkt att dottern skulle ta över så småningom.
Jag trivs mycket bra där jag bor och det skulle vara sorgligt att behöva flytta. Men enligt kartan är det grönt och kåken borta.
Varken Arne Scotts eller grannarna är glada.
Det bästa vore väl att dra in E4 vid Njurunda och låta den komma ut vid Blåbergstippen, det här är bara ett provisorium, säger Arne Scotts.
Mycket biltrafik och snart mängder av tåg genom city kräver en lösning. Projektet heter Västra länken och i går informerades allmänheten om olika alternativ. Ännu är inget bestämt, men förändringarna kommer att beröra många.
En bro under järnvägen och över ån är en lösning, men då blir det lite väl höga lutningar, Västra Vägen måste sänkas och åkanten lika så. En lång bro över både å och räls är ett annat alternativ, den kommer att synas vida omkring. Frågan är var bron ska börja och sluta och vilka fastigheter som berörs av de olika lösningarna.
Gör vi inget kommer det i perioder att bli köer på Skolhusallén ända upp till Bergsgatan respektive Storgatan, då blir det ett ohållbart problem, sa Daniel Lundberg trafikplanerare på Sundsvalls kommun och ansvarig för projekt Västra länken.
Kommunen ska väga för- och nackdelar, skicka på remissrundor och komma fram till ett bästa alternativ. Förhoppningsvis ska planerandet vara klart 2007 och då kan det bli dags för ett bygge, en kort tid i de här sammanhangen.
En ny tågstation ska det i alla fall bli, med gångavstånd till universitetet, men eftersom Sundsvall inte är så platt som andra städer blir det marigt att få tillfarter cykelvänliga och handikappanpassade.
Det ser ut som om Sidsjövägen hamnar under rälsen, antingen på nuvarande plats, eller åt öster, eller åt väster.
Är det någon som har funderat på säkerheten när det gäller ännu en tunnel? Ingen bor i närheten och jag skulle inte vilja gå av på den stationen i mörkret, säger en kvinna bland åhörarna och får medhåll.
Att gå i en slinga från stationen vid Sidsjöbäcken skulle kännas väldigt otryggt. Säkerheten är en jätteviktig fråga, fyller en annan kvinna i.
Många av åhörarna funderade över varför inget alternativ tar bort trafiken genom city. Att leda om fordon till Universitetsallén tycker de inte gör någon skillnad.
Vi får inte mindre trafik i stan med något av de här alternativen, sa en kvinna.
Till svar fick hon att det är en definitionsfråga vad som är stan och att topografin sätter stopp för en ringled.
Det kommer att bli trafik kvar i stan tills vi får en ny lösning på E4 sa Stefan Söderlund.

Mer läsning

Annons