Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill ha gångväg längs gamla E4

/
  • Den gamla gångbron över Ljungan i Njurunda kommer att rivas om gång- och cykeltrafik flyttas över till gamla E4 (höger i bild).
  • De röda markeringarna visar den sträcka som Trafikverket, i första etapp, planerat att anlägga gång- och cykelväg.

I framtiden kan gamla E4 få en cykelväg från Njurunda ända in till Sundsvall.
I juni ska den första etappen mellan Bommen och Nolby spikas.

Annons

Gamla E4 kan snart inleda förvandlingen till väg 562.

– Det blir en lokalväg med ett helt annat utseende och lägre hastighetsbegränsningar jämfört med i dag, säger Robert Pettersson, projektledare hos Trafikverket.

Första steget i planen är att bilvägen ska smalnas av för att ge plats åt en gång- och cykelväg mellan Njurundabommen och Tunavägen i Nolby. Därtill planeras ett extra järnvägsspår som ska förbättra framkomligheten för tåg på samma sträcka.

– Vi börjar med den här snutten. Om ungefär fem år är ambitionen att en gång- och cykelvägen ska gå längsmed gamla E4 från Njurunda och ända in till stan. Vi har även för avsikt att bygga en tågplattform i bommen, säger Robert Pettersson.

Men först måste alltså delsträckan mellan Njurundabommen och Nolby fastställas. Eftersom vägen ska breddas tar Trafikverket mark i anspråk. Vilket har inneburit tuffa förhandlingar med flera markägare.

– Det är ett ganska omstritt projekt med många synpunkter. Det handlar mycket om ersättningsfrågor, markägare som tycker vi betalar för lite för den mark vi tar i anspråk. Men vi har personal som jobbar för att hitta en lösning. Men visst finns det en risk att vi blir överklagade och då drar processen ut på tiden, säger Robert Pettersson.

Om planen däremot inte överklagas så beräknas vägarbetet på första sträckan dra i gång 2017 och hålla på i ungefär ett år. Den gamla gångbron som går parallellt med gamla E4 över Ljungan kommer då att rivas. Så även järnvägsbron ett stenkast därifrån.

– Gångbron är gammal och sliten. Normalt så inspekteras en bro vart tredje eller fjärde år. Den granskas årligen för att betongen är slut och den är inte värd att renovera, säger Anders Calissendorff, konstruktionsansvarig vid Sundsvalls kommun.

Mer läsning

Annons