Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bemötande i fokus för socialtjänsten

/
  • Inga-Lill Tjernström och Malin Hamrin, som jobbar på ett gruppboende i Timrå, minglade runt lite innan utbildningseftermiddagen drog i gång.
  • Erik Grundberg.

Socialtjänstens personal ska under fyra eftermiddagar vidareutbildas.
– Målet är att bli bäst i landet på bemötande, säger förvaltningschefen Erik Grundberg.

Annons

Socialförvaltningen i Timrå har sedan december förra året arbetat målinriktat med att bli Sverigeetta i bemötande.

– När vi hade vår värdskapsutbildning i december förra året så pratade vi om det här, säger Erik Grundberg.

– Jag frågade personalen och sa att Timrå kommun vill ha bästa näringslivsklimatet i Norrland, ska inte vi bli Sverigebäst på bemötande också?

Förvaltningschefen berättar att personalen gillade den målsättningen och sedan dess har arbetet pågått.

Något kvitto i form av enkätundersökningar eller liknande har man ännu inte fått. Sådana kommer senare och ger då en fingervisning om hur arbetet har gått.

– Jag upplever dock att det tas emot väldigt positivt men det är en verksamhet med många människor och det får man ha respekt för. Sedan är det ett arbete på lång sikt, säger Erik Grundberg.

De 500 anställda delas upp på en eftermiddag var i Söråkers Folkets hus.

Där kommer de att titta närmare på områdena bemötande, kontinuitet och brukarinflytande.

Första tillfället var på tisdagseftermiddagen och två av deltagarna var Inga-Lill Tjernström och Malin Hamrin som båda jobbar på ett gruppboende inom socialpsykiatrin.

– Bemötandet är basen i det vi jobbar med. Inte bara mot brukarna utan även mot annan personal, anhöriga, ja alla, säger Inga-Lill Tjernström.

Malin Hamrin berättar att ämnet kommit upp till ytan på ett annat sätt än tidigare.

– Vi lägger oss verkligen vinn om att ha ett gott bemötande, avslutar Inga-Lill Tjernström.

Mer läsning