Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

BIC:

BIC:s italienska satsning är ett av flera exempel på hur lite utvecklingsbolaget åstadkommit genom sina dyra projekt. Avsikten var att skapa varaktiga och bra affärsförbindelser i Milanoregionen för företag från Västernorrland. Men som i sagan om den lille mannen och skräddaren bidde det bara en tumme av vad som var tänkt att bli en kostym.Många avhoppare

Annons
Projektet fick det tjusiga namnet "Gateway to Italy", inkörsporten till Italien. Det pågick under hela 2003 och en bit in i 2004. Landshövdingen undertecknade beslutet om bidrag till BIC som fick 507 000 kronor från länsstyrelsen och lika mycket från EU:s regionala fond. De deltagande företagen skulle sedan bidra med 677 000 kronor i form av avsatt egen tid och resor.
Tanken på en italiensk satsning "växte fram i diskussioner mellan oss på BIC Mid Sweden och vår italienska BIC-kollega, BIC La Fucina", kan man läsa i slutredovisningen av projektet. Italienarna döpte sitt projekt till "Gateway to Västernorrland".
I beslutet från länsstyrelsen kan man läsa att man förväntade sig att fyra nya arbetstillfällen skulle skapas hos de deltagande företagen och att tio jobb skulle säkras för framtiden. Det övergripande syftet sägs vara "att skapa stabila affärsrelationer och identifiera kommersiella partnerskap mellan italienska och västernorrländska företag".

Inga nya jobb
BIC skickade material och inbjudningar till 189 företag i Västernorrland som kunde tänkas ha ett intresse av Italien och Milano. Bland dessa räknade BIC med att 40 skulle anmäla sig. I verkligheten blev det bara 14. Hälften av dessa bearbetades för djupare kontakter.
Hos de sju företagen hade inte ett enda nytt jobb skapats när projektet var slutfört. Sex av företagen uppgav också att projektet inte lett till att trygga några redan befintliga jobb hos dem.
Ett affärsområde som bedömdes lämpligt av BIC var IT-branshen. I länsstyrelsens beslut om att tillskjuta pengar står att "Västernorrland och IT-företagen har under en längre tid samarbetat med Kista inom detta område och dessa båda projekt kommer att använda sig av samarbetet även i fortsättningen för att bredda möjligheterna till stabila affärsrelationer".
I verkligheten drevs inte ett enda IT-projekt inom Gateway to Italy.

Tunnbröd och lax
När man ser vilka företag som visade intresse så väcker det frågor om IT-satsningen verkligen var så genomtänkt. Bland de sju finns exempelvis Stödebröd och företaget Finap som säljer lax i kundanpassade förpackningar. För Stödebröd gjorde italienska BIC La Fucina en separat studie av smörgåstillverkare i Italien som kunde tänkas ha intresse av tunnbrödet.
Det gällde för BIC och länsstyrelsen att syna utåt. Det sägs särskilt i beslutet som landshövdingen tog att "vid extern information ska det framgå att projektet är finansierat med länsstyrelsemedel".
Detta skedde vid en mässa i Sundsvall och i de nyhetsbrev som BIC skickade till myndigheter, näringslivskontor, deltagande företag och andra.
En dekal sattes också upp på BIC:s kontorsdörr som förkunnade länsstyrelsens medverkan.
Gateway to Italy var ett av de sista projekten som BIC drev. När projektet avslutats blev de som jobbade för BIC uppsagda på grund av arbetsbrist. Enda kvarvarande är numera vd Nils Karlsen, vars uppgift är att avveckla BIC Mid Sweden före årsskiftet.

Mer läsning

Annons