Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billiga datorer blev en dyr historia

/
  • Datorerna köptes för att användas som elevdatorer på kommunens skolor.

Timrå kommun kan komma att behöva betala skadeavgift på grund av regelbrott.
Det framgår av den ansökan Konkurrensverket har lämnat in till Förvaltningsrätten.

Annons

Timrå kommun kan tvingas betala 60 000 kronor i skadeavgift till Konkurrensverket då man inte följt reglera kring offentliga upphandlingar.

Problemet grundar sig i att Timrå kommun den 23 december 2014 ingick ett avtal om köp av 40 begagnade datorer från företaget Infoteca ICT AB utan att genomföra en regelrätt annonsering innan.

– Konkurrensverket informerade i våras att de skulle genomföra en fördjupad upphandlingsgranskning av bland annat Timrå kommun. Och där uppmärksammades att vi missat att göra en ordentlig upphandling för de här datorerna, säger Stefan Eriksson, upphandlingschef i Timrå kommun.

Det aktuella köpet kostade 82 000 kronor och ligger egentligen långt under direktupphandlingsgränsen på 505 800 kronor. Men då kommunen köpt begagnade datorer från Infoteca vid ytterligare fem tillfällen under 2014 är den verkliga summan betydigt högre.

Totalt införskaffades 382 begagnade datorer till ett värde av 883 205 kronor under förra året, och enligt Lagen om offentlig upphandling skulle inköpen därmed ha annonserats för att intresserade företag skulle få möjlighet att lämna anbud. Men så har alltså inte skett.

– Jag vet inte varför vi inte har haft ramavtal på allt. Men troligen är det så att vi har missat de här olika posterna, eller så har vi inte trott att reglerna gällde för begagnade ting, säger Stefan Eriksson.

I veckan ska kommunen och Konkurrensverket träffas för att diskutera hur man ska gå vidare i frågan. Huruvida kommunen ska överklaga ett eventuellt skadeavgiftsbeslut är inte klart.

Mer läsning

Annons