Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåtidens dunka-dunka

/
  • Mullret från enstånkan är som ett eko från en annan tid. Om Syd- och Rioskyltarna på caféväggen bara kunnat skulle de troligen ha vinkat igenkännande till Rolf Lundin och hans fina gamla BSA.
  • Rolf Lundins klassiker har fått komma ut ur det lilla mekarskjulet. —Eller min vinterbostad, skämtar Rolf. Hojen  är en BSA B31 från 1946. Den första årgången civila motorcyklar som lämnade fabriken i Small Heath, Birmingham, efter sju års krigsproduktion. 1973 försvann märket, när den brittiska mc-industrin tvingades på knä av konkurrenterna från Japan och den egna bristen på nytänkande.
  • Att starta en enstånka sätter myror i huvet på de flesta moderna motorcyklister. Den som gör fel riskerar att motorn sparkar bakut, och historierna om underbensfrakturer är många. Spaken längst till vänster är dekompressionsventilen, nästa är justeringen för hög/låg tändning, och längst till höger sitter chokereglaget.
  • Rolf Lundin stortrivs i sadeln längs den gamla grusvägen mot Lögdö. Sådana stunder är rena meditationen för honom. —Det är en själslig ro som inträder, säger han.
  • Från 40-talet och framåt var enstånkan —den encylindriga toppventilade fyrtaktsmotorn —ett av de vanligaste motorkocepten. BSA:s berömda B-serie tjänstgjorde som bruksmaskiner, men dominerade även motocross och roadracing en bra bit in på 50-talet.
  • Motorman med dragning åt det briittiska. I sin fina samling av BSA-motorcyklar har Rolf Lundin flera så kallade enstånkor —lågvarviga urstarka encylindriga motorcyklar. —Jag kan lyssna på det där dunket hur länge som helst. Det är som rytmen i ett musikstycke, säger han.
  • Rolf Lundin, 65, från Sörberge är mc-entusiast sedan barnsben. Känd i kretsarna för sina stora kunskaper om märket BSA.

Ba-bam-bam-bam. Enstånkans mjuka muller rullar längs den gamla landsvägen, och djupnar ytterligare i tonen när den gamla BSA:n anstränger sig lite extra uppför en backe. — Jag kan lyssna på det där dunket hur länge som helst. Det är som rytmen i ett musikstycke, säger motorcykelentusiasten Rolf Lundin.

Annons
Det är en BSA 350-kubikare från 1946. Det är en enstånka, vilket för den oinvigde kan förklaras med att det är en encylindrig fyrtaktsmotor med toppventiler.
Men det behövs inga tekniska kunskaper för att förstå dessa motorcyklars speciella charm, och var namnet kommer i från. Större hjälp har man av ett gott musiköra.
Det lågvarviga dunket är ett eko från tider när motorcykelåkande var mer transport än sport. Innan vanligt folk hade råde med bil. Kanske var det därför detta exemplar hamnade i en ladugård i Lögdö 1959, när tiderna blev bättre. Det var där som Rolf Lundin hittade BSA:n för några år sedan. Den var rotsig och medfaren, men hamnade som så många andra fina hojar i Rolfs verkstad i Sörberge.
Jag har renoverat den i etapper. Först nu i vinter har jag fixat den i originalskick, berättar han.
Rolf Lundin och hans båda söner har ett grundmurat mc-intresse. Rolf minns i detalj sin första mc-tur.
Det var i början av 50-talet, och jag var väl en 12-13 år. Det var en gammal Rex-Villiers 98 kubikare med lång växelspak. Den körde jag på skogsvägarna i Allsta.

BSA favorit
Det är BSA som är Lundins favoritmärke, och han har flera klassiska modeller. Bland annat har han lyckats hitta den -57 Road Rocket han själv bytte bort mot en Volvo PV i början av 60-talet.
Just enstånkorna ligger Rolf varmt om hjärtat.
Det är en robust konstruktion, och de plockade ut ganska hög effekt ur dem. Den här tror jag är på 18 hästar, säger Rolf Lundin.
Att starta en enstånka är en hel liten ritual, och den som gör fel kan straffas med en åsnespark från kickpedalen. Flöda förgasaren, ställa om till lågtändning med ett speciellt reglage, choken med ett annat och använda ett en tredje liten spak för att släppa ut kompressionen medan kolven passerar toppläget.
Sen är det bara att kicka igång den. Mycket enkelt, säger Rolf.
Färden går längs de små grusvägarna i Lögdö. Den gamla Rio-reklamen på fiket vid gamla skolan tycks nästan vinka igenkännande till den mullrige besökaren.
Det känns att den hör hemma här, att den byggdes för sådana vägar. Då du har lust att göra en tur i lugn takt. Bara sitta och känna dofterna och känna motordunket. Då är en sån här cykel överlägsen, säger Rolf Lundin och fortsätter efter ett tag;
Det är en själslig ro som inträder.

Mer läsning

Annons