Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En effektivare propp och snöröjare på väg

/
  • Det var inte direkt något vinterföre när Vägverket Produktion i går visade upp en av sina nya breda snöplogar på Vägstationen i Timrå. Fördelen med nya plogen är att den röjer båda körfälten på E 4 samtidigt. Stressade bilister kommer förmodligen mest att uppleva den som en jättelik propp. Själva snöplogen kostar cirka 150 000 kronor i inköp och kommer att finnas på fyra plogbilar i vinter.

Titta noga. Så här ser Vägverkets nya superbreda snöplog ut framifrån. Som vinterbilist på E 4 kommer du kilometer efter kilometer få stirra in i schabrakets akterparti. För omkörningar är inte att tänka på eftersom plogen röjer båda körfälten samtidigt.

Annons
Redan i vintras testade Vägverket Produktion en ny bred variant av snöplog som kan fällas ut så att den röjer snö i E 4:ans båda körfält samtidigt. Nu är det sluttestat och i år har fyra plogbilar tre ska rulla på E 4 och en på E 14 utrustats med den nya typen av plog.
Vi fick en del samtal från upprörda bilister som inte kunde köra om när vi testade plogen i vintras, säger Björn Sjölund, driftledare på Vägverket region Mitt.
Men egentligen ska det inte vara någon skillnad mot när E 4 röjdes med två bilar samtidigt, så kallad tandemkörning.
Många bilister kryssade mellan plogbilarna då, men det är faktiskt olagligt. Man får inte köra om på insidan.
Och just säkerheten är huvudanledningen till att den nya plogen tagits fram. Vid tandemkörning ska plogbilarna köra tätt och risken för att törna mot varandra är stor. Dessutom ska chaufförerna se upp med bilister som använder plogbilarna som slalomkäppar.
Men hur ska utryckningsfordon ta sig förbi, undrar vän av ordning?
Vi kommer att ha utrustning i bilarna så att vi kan ha kontakt med SOS Alarm. Vid en utryckning hinner chauffören köra åt sidan, säger Björn Sjölund.
Andra vinster är ekonomiska och miljömässiga. Vägverket Produktion räknar med att spara in 2,5 plogbil denna vinter.
Det kommer väl fortfarande behövas någon extra bil som stöttar upp och röjer vid ramper och avfarter, säger Björn Sjölund.
Men de nya röjningsfordonen är inte bara breda. De kan dessutom frakta med sig dubbelt så mycket salt ut på vägarna, jämfört med föregångarna. Fullastade tar Scanialastbilarna med sig åtta kubikmeter torrt salt och 7 800 liter flytande saltlösning.
För chaufförerna blir det mycket plog att hålla reda på.
Det lär säkert gå bra, säger Michael Pettersson lugnt från sin upphöjda position.
Innan han startar vidundret tar han ett djupt andetag och blåser i alkolåset som alla Vägverket plogbilar är utrustade med.
Det var ett krav som vi hade vid upphandlingen, säger Björn Sjölund.
En upphandling som Vägverket Produktion kammade hem. Det innebär att de sköter snöröjning och halkbekämpning de kommande fyra åren.

Mer läsning

Annons