Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högt tryck på kommunen – Timrå anställer samordnare för flyktingbarnen

/

Det behövs mer personal för att klara av situationen med flyktingbarnen.
Nu anställer Timrå kommun en samordnare för att få bättre överblick.
– Vi ser att vi har ett behov av det, säger Ann-Christin Isaksson.

Annons

Barn- och utbildningsförvaltningen i Timrå kommun har beslutat att anställa en samordnare som ska vara till hjälp med de ensamkommande flyktingbarnen. Beslutet fattades av förvaltningsledningen under förra veckan och nu hoppas man kunna anställa en person så gott som omgående.

– Det sker så fort som möjligt men vi förstår naturligtvis att det kan ta tid, säger Ann-Christin Isaksson, förvaltningschef vid barn- och utbildningsförvaltningen.

Först och främst är det den väntade tillströmningen av ensamkommande flyktingbarn som lett till beslutet. Men det har även kommit andra signaler som gör att man agerar.

– Åkerölägret trodde vi var väldigt tillfälligt men nu har vi fått aviseringar från Migrationsverket att barnen som finns där ska börja skolan, förklarar Ann-Christin Isaksson.

Se också: Åkerölägret på Åstön väcker mycket känslor

Samordnaren ska hjälpa rektorerna på skolorna men också vara den som kommunicerar på flera plan både inom och utom kommunen.

– Det ska vara den personen som ser helheten så att det blir så bra som möjligt för barnen och så att vi kan få en bild av hur det ser ut, säger Isaksson.

Samordnaren kommer att ha sin arbetsplats i kommunhuset. Anställningen är på heltid och från början en tillsvidareanställning.

– Sedan får vi se om några år om vi kan omvandla den till något annat, säger Ann-Christin Isaksson.

Idén till samordningstjänsten har kommunen fått från andra kommuner.

– Så här jobbar man bland annat i Härnösand, säger Isaksson.

Mer läsning

Annons