Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med några meter om dagen växer vallen...

Med några meter om dagen växer vallen utanför Östrandsfabriken.
Männen går skift för att hålla i gång båtarna, grävmaskinerna och lastbilarna.
Här ska det skapas ny mark av det som nu är hav.

Annons
Hela flaket skjuts bakåt innan lasten tippas av. Med ett öronbedövande ljud vräks stenarna ner på marken.
Bredvid står traktorn och väntar tålmodigt. Så snart de två lastbilarna hunnit undan börjar den skjuta fram bergmassorna mot grävmaskinen som står på en hög av stenar.
Det är hela tiden maskiner i rörelse vid Östrandsfabrikens vallbygge. Arbetet pågår från klockan 6 på morgonen till 22 på kvällen.
Om många år ska det vara mark här.
Innanför den över 500 meter långa vallen ska SCA deponera restprodukter, bland annat aska och grönlutslam. Så småningom ska hela området vara igenfyllt, och fabriken har fått fem hektar ny mark att expandera på vid behov.
Om vi någon gång i framtiden bygger ut fabriken kan vi använda det som vedplan för renseriet, säger projektledaren Dan Holmgren vid SCA.
Än så länge är det vatten där den nya marken ska skapas. Det är ungefär en vecka sedan isen gick, och fortfarande ligger några flak på den mörka ytan.
Från havet blåser en isande vind.
Men Lars Nerhardt från Östersund och Allan Bergkvist från Älvsbyn ser ut att njuta av solen. Allan tänder en cigarett och sätter sig ner medan han väntar på den röda bogserbåten.
Klockan närmar sig två och det är dags för skiftbyte.
Lars har med sig en matkasse med bland annat juice, bröd och hårda karameller. Plus lite snabbmat att värma till middag förstås.
Vi har mikro och elverk och en varmbod att sitta i där ute, säger han och pekar ut mot pråmen där en hög kran står placerad.
Från kranen dinglar en gripskopa som kan sänkas ner i vattnet. Den gräver i bottnen och skapar en ränna för vallen. Bergmassorna ska cirka tio meter ner i bottnen.
På det djupaste stället är det cirka 17 meter. Det innebär en 27 meter hög vall av stenar innan bygget ens nått vattenytan. Som ett åttavåningshus.
Lars Nerhardt och Allan Bergkvist har till jobb att sköta grävskopan.
Vi kör en stund var och löser av varandra så att det inte blir så monotont, berättar Allan.
Han är egen företagare medan Lars är anställd vid Norrlandskranar.
En rad olika företag är involverade i bygget. Vägverket Produktion håller i trådarna och har i sin tur anlitat andra företag som står för båtar eller lastbilstransporter.
Arbetet flyter hela tiden på, men det är inte helt problemfritt. Bland annat har arbetet med att gräva och röra om i botten gått långsammare än tänkt.
Det är lite löst, så det rinner lätt tillbaka, säger Lars Nerhardt.
Det var tänkt att nästa fas i arbetet skulle börja i maj, men nu ser det ut att bli i juni. Då ska vallen börja tätas så att askan och slammet inte ska tränga igenom stenmassorna ut i havet.
Men innan dess återstår mycket arbete.
Ännu en lastbil dyker upp med ett 20-tal ton sten på flaket. Ett av däcken har blivit märkbart skadat och ser ut att kunna få punktering vilket ögonblick som helst.
Dan Holmgren från SCA ser till att varsko föraren.
Men en lastbil mindre innebär att femton ändå återstår. Arbetet flyter vidare. Ton efter ton, meter efter meter.

Mer läsning

Annons