Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kan större fartyg anlända hamnen i Söråker

/
  • Johan Stén, vd på Deltaterminalen och kommunalråd Ewa Lindstrand (S) är glada över att del ett av kajprojektet i Söråker är klart.
  • Johan Stén, vd på Deltaterminalen och kommunalråd Ewa Lindstrand (S) diskuterar kajen under den tidiga morgontimmen.
  • Både politiker och tjänstmän från Timrå kommun var på plats med Deltaterminalens personal för att inviga den nya kajen.

Sveriges största mudderverk ordnade med farleden.
Nu är 70 meter kaj renoverad och redan under invigningen började plan två i kajprojektet diskuteras.
– Det handlar om att flytta kajen fem meter ut i vattnet och på så sätt öka djupet med drygt en meter, säger Johan Stén.

Annons

Tidigt på tisdagsmorgonen bjöds det på lussebullar och glögg i Söråker. Både politiker och tjänstmän från Timrå kommun var på plats med Deltaterminalens personal för att inviga den nya kajen. Och många är nöjda med resultatet av kajprojektet.

– Den här är en satsning som är jättebra för Timrå, säger kommunalråd Ewa Lindstrand (S).

Satsningen i Söråkers hamn innebär en förändring för sjötransporterna i regionen.

– Det innebär att vi kan ta emot större fartyg och eftersom farleden är bredare och säkrare så kan vi även lätta på vissa bogserbåtsförpliktelser, säger Johan Stén, vd på Deltaterminalen.

Muddringen utfördes redan 2013 och då breddades farleden från 30 till 80 meter. På plats var då Sveriges största mudderverk och Timrå kommun stod för kostnaderna på cirka tio miljoner kronor tillsammans med länsstyrelsen.

Genom att kajen är upprustad och kan ta emot större fartyg så blir området också en bra tillgång under SCA:s mångmiljardsatsning på Östrandsfabriken.

– Vi kan fungera som stödhamn både under uppbyggnaden och i framtiden, säger Johan Stén.

Söråkers hamn fungerar som bulkhamn. Med det menas att man tar emot mycket last som kan hanteras utan att förpackas. Ett exempel är salt som används under vintern till vägarna men även till sommaren då skogsvägarna behöver saltas.

– Vi är bulkhamn till den verksamheten i hela regionen, förklarar Johan Stén.

Bygget av kajen i Söråker har inte gått helt problemfritt. Sommaren 2013 skedde en dödsolycka i hamnen när en kran som skulle användas vid bygget av Sundsvallsbron kollapsade. Året efter rasade en stor del av kajen och fartygstrafiken fick temporärt omdirigeras till Härnösand.

Men sedan dess har kajbygget gått bra och redan nu är etapp två av kajutbyggnaden på planeringsstadiet. Den skulle innebära en flytt av hela kajen ytterligare fem meter ut i vattnet och på så sätt skulle man kunna öka djupet i hamnen med en dryg meter.

– Vi växer med marknaden och när behovet finns så kan vi genomföra det, säger Johan Stén som är optimistisk inför framtiden.

Mer läsning

Annons