Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska bilden av Timrå stärkas

Hur ska Timrå hitta ett sätt att stå sig i konkurrensen om inflyttare och turister? Den frågan ska förhoppningsvis få ett svar under våren.
– Vi måste ta reda på vilka vi är och hitta en attraktionskraft, säger projektledaren Marie Zetterlund.

Annons

Beslutet att sätta i gång en ett varumärkesarbete togs för något år sedan i kommunstyrelsen. En marknadsgrupp med representanter från olika förvaltningar sattes ihop. Nu kommer projektarbetet i gång på allvar.

En processledare har också anlitats. Han heter Per Ekman och är vd på företaget Tendensor. Han har också tidigare arbetat med att stärka varumärken, såväl för regioner som kommuner och besöksmål.

Han berättar att han redan påbörjat arbetet med att intervjua personer för att få deras bild av Timrå. Han ska också leda ett seminarium som hålls i Timrå den 17 och 18 februari. Där ska bland annat representanter från näringslivet, kommunen och föreningslivet delta.

– En viktig uppgift är att få en gemensam bild av nuläget och de utmaningar Timrå har i framtiden, till exempel vad gäller inflyttningen. Fokus ligger på attraktivitet, säger Per Ekman.

Han berättar att syftet är att få fram en målbild för hur man vill att kommunen ska uppfattas. För det kan vara svårt för en liten kommun att sticka ut.

– För många tror jag att Timrå är ganska okänt. Om man frågar folk i södra Sverige så har man kanske bara hört talas om hockeyn. Och eftersom Timrå ligger nära en större stad behöver man hitta ett sätt att positionera sig i regionen, säger Per Ekman.

På kommunens hemsida finns en enkät som man kan fylla i. Där får man bland annat på svara på vilka starka och vilka svaga sidor man anser att kommunen har.

Mer läsning

Annons