Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny bussturlista i Timrå från 13 juni

Den 13 juni gäller en ny bussturlista för lokaltrafiken i Timrå. En turlista som möter kritik innan den börjar gälla. Ingvar Smedjegård © kräver förändringar i en motion till kommunfullmäktige.

Annons
Han vill att 611-turen ska fortsätta att stanna i närheten av södra infarten till Timrå vid OK. Enligt turlistan kommer bussen att stanna vid E4-stoppet vid Skogsvägen och fortsätta E4 in till Sundsvall.
Smedjegård menar att det innebär en kraftig försämring för alla Timråbor som bor söder om kommunhuset.
Det är oacceptabelt för oss som bor i södra Timrå, säger Ingvar Smedjegård och menar att en enkel resan kommer att ta upp mot 25 minuter längre efter omläggningen.
611 är en snabbtur som i vissa fall startar ända ute i Tynderö, oftast utgår den från Söråker. Därefter ska den köras via Torsboda ut på E4 och snabbaste vägen viaTimrå på E4 till Sundsvall. Den kommer inte som i dag att stanna vid sjukhuset.
Timråbor som vill ta bussen till sjukhuset i framtiden får i stället åka till Sundsvall och byta på Navet, till en buss som går till sjukhuset.
De gamla stomlinjerna 609, 610 och 611 har gjorts om till två, 609 och 611, berättar Ingrid Hassel, trafikansvarig i Timrå kommun. Det innebär nya färdvägar men lika många turer in till Sundsvall från Söråker och Timrå centrum.
609 startar i Söråker och går via Sörberge, Solbacka, Böle, Timrå, Gångviken, Birsta, Bydalen och Trafikgatan till Sundsvalls busstation. Samma väg varje tur.
I Timrå synkroniseras de två linjerna, det ger passagerarna möjlighet att byta mellan långsam och snabb linje.
Nya färdvägen för 609 ger fler turer till de mest folktäta områdena och där största antalet resande bor.
Fler skolbussar öppnar för allmänheten och nattbussar från Sundsvall på helgerna även under sommaren. En nyhet är att nattbussarna från Sundsvall till Timrå och Söråker på fredag och lördag ska gå även under sommaren i år.
Skulle vi valt att behålla nuvarande turlista hade det inneburit en kostnadsökning med cirka 20 procent för kommunen. För att få bästa möjliga för pengarna blir det stora förändringar i busstrafiken. Mest räknar man med att spara genom att inte ha någon turlista under dagtid i områdena Lunde, Bergeforsen, Laggarberg och Fagervik samt att det blir färre turer under dagtid till Tynderö.
Från hösten införs i stället så kallad anropsstyrd servicetrafik i dessa områden. Bussen går när någon ringer och beställer.
Nackdelen är att vissa områden får sämre trafik. Men i stället blir det mer linjelagd skoltrafik, tillgänglig för allmänheten. Tack vare skolbussarna så ges nya möjligheter också i områden som saknat kollektivtrafik, exempelvis längs väg 331 Tunbodarna, Åsäng mot Stavreviken och Ljustorp.
Det stora flertalet som idag reser med kollektivtrafiken i Timrå har fått en bättre kollektivtrafik. Några tyvärr sämre, det är ofrånkomligt vid så stora förändringar, säger Per Eriksson trafikplanerare på Länstrafiken som upphandlat och planerat utifrån direktiven från Timrå.
Den gamla trafiken var stelbent, det var till exempel svårt att göra en förändring utifrån en skolas önskemål. Den nya trafiken ska öka flexibiliteten, bland annat för att både små och stora fordon upphandlats.
Jag är nöjd med vad vi åstadkommit, säger Ingrid Hassel, När vi har planerat det här tillsammans med Länstrafiken är det för att få så bra trafikservice som möjligt för kommuninvånarna utan att det kostar väldigt mycket mer.
I den motion som Ingvar Smedjegard har lämnat in kräver han att inga bussar ska få trafikera Bovägen. Han anser istället att alla bussar som kommer norrifrån och ska ansluta E4-stoppet, ska köra Norra Köpmangatan upp via Terminalvägen till Skogsvägen, sedan Stationsgatan ut till Köpmangatan. Han vill också att ett cykelställ med tak byggs vid E4-busstoppen.




Mer läsning

Annons