Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökade skadekostnader för Timrå kommun

/

Timrå kommuns kostnader i samband med vattenskador, inbrott och vandalisering ökade kraftigt under 2004 jämfört med 2003. Nettokostnaderna, eget arbete oräknat, uppgick till 800 000 kronor förra året, mot knappt 500 000 kr 2003.

Annons
Det är endast i något enstaka fall som kommunen fått någon ersättning från försäkringsbolag. Självrisken är två basbelopp vid inbrott, bränder och skadegörelse. Vid vattenskador är det bara kostnader över fem basbelopp som ersätts. Enda undantaget är kommunens fordon där normal självrisk är den kostnad som Timrå får ta.
Sammanställningar av skadorna för de båda åren visar att enstaka vattenskador kan få stora konsekvenser för ekonomin. År 2003 hade man sex vattenskador, ingen dyrare än 75 000 kronor. Den sammanlagda nettokostnaden för kommunen blev då 155 000 kronor för den kategorin. Förra året inträffade nio vattenskador med en sammanlagd nettokostnad av nära 600 000 kronor. Där framgår att en vattenskada på Sporthallen, som berodde på vandalisering, kostade 440 000 kronor att åtgärda och en vattenskada på Laggarberg 215 000 kronor.
I dessa fall översteg beloppen fem basbelopp så försäkringar täckte en del av kostnaden.
Skador som uppkommer genom strömavbrott kan i allmänhet täckas genom försäkring för den del av kostnaden som överstiger två basbelopp. Förra året i maj inträffade elavbrott i samband med åsknedslag som slog ut Laggarbergs skola. Året innan var det Ljustorps skola som blev strömlöst i november. Det avbrott drabbade även Ala skola men kostnaden blev 28 000 vilket är för lite för att ersättas från försäkring.

Inbrotten
På förteckningen över skadorna finns också många inbrott. En krossad ruta och en stulen dator i samband med inbrott ger sällan eller aldrig någon ersättning till kommunen direkt. Däremot kan man konstatera att ett tiotal inbrott skedde åren 2003 och 2004 i kommunhuset, med datorstölder i samtliga fall, ledde till en mycket stor investering i larmsystem och nytt låssystem i hela huset. Det var en direkt följd av att personalen tröttnade på att sopa glas och städa upp efter tjuvarnas härjningar.
Samma sak skedde på Kultur- och teknikförvaltningens kontor på industriområdet, där raden av inbrott och datorstölder har tvinga kommunen att larma och sätta galler för dörrar och fönster för betydande belopp som inte syns som direkta skadekostnader i bokföringen.

Sabbet
Ren skadegörelse och sabb i form av sönderslagna sittbänkar, lekutrustning, klotter och krossade fönster på kommunens byggnader kan uppskattas till 100 000 kronor förra året. Allt har inte beräknats eftersom fakturerade kostnader inte förekommer i de lägen då kommunens egen förvaltning rycker ut och reparerar.
Skolorna har varit särskilt utsatta och vid Sörbergeskolan torde kontot för ersatta fönster under innevarande år närma sig sexsiffrigt belopp. Där har skadegörelsen skett vid flera tillfällen och då varje skadetillfälle värderas för sig så kommer man sällan eller aldrig upp i två gånger basbeloppet. Kommunens skattebetalare får alltså ta hela smällen varje gång.
Hittills i år har kommunens fastighetsavdelning registrerat skador för 620 000 kronor.

Mer läsning

Annons