Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så gör partierna för att få din röst

/
  • Folkpartiet kommer innan valet att turnera runt med en husvagn. Folkpartisterna Agneta Lindén, David Wallin och Megan Sandberg kampanjade utanför ICA i Söråker i fredags.
  • Lotta Borg och Robert Thunfors från Nätverk Timrå kampanjade på Åstödagen.
  • I dag öppnas valstugorna på torget i Timrå.

Sociala medier har fått ett uppsving när det gäller att fiska röster men fortfarande står traditionella metoder för den största delen av valarbetet. Åtminstone bland partier som slåss om de 41 platserna i fullmäktige i Timrå.

Annons

I dag öppnar partierna upp sina valstugor på torget. Sverigedemokraterna är det enda partiet i fullmäktige som valt att inte sätta upp en valstuga.

– Det är med tanke på risken för skadegörelse. I stället ska vi ha ett valtält som vi tar med oss hem varje kväll, berättar Marcus Molinder, SD:s första namn på listan till fullmäktige.

Dörrknackning har man valt bort.

– Vi har av erfarenhet lärt oss att det inte uppskattas av folk, säger Molinder.

Ett parti som inte är av den åsikten är Socialdemokraterna. Målet är att knacka 3600 dörrar innan valet.

– Det har gått över förväntan. Vi har blivit trevligt bemötta av alla, säger kampanjledaren Johanna Bergsten.

Som största parti har S också flest aktiva valarbetare, kring 50 personer. Vänsterpartiet har 15 aktiva.

– Hittills har vi haft fokus på att delta i aktiviteter som Folkan Waterfront och Mid Nordic cup, säger Heidi Jacobsen, första namn på V:s lista.

Hon berättar att V i Timrå använder sociala medier i mycket högre utsträckning än tidigare.

– Jag tror att det är helt nödvändigt i dag.

Folkpartiet har som enda parti en valhusvagn. I fredags ställde man upp husvagnen vid Ica i Söråker.

– Det här är ett bra sätt att träffa väljarna där dom är, säger folkpartisten Megan Sandberg.

Moderaterna, med oppositionsrådet Tony Andersson i spetsen, kommer liksom S att knacka dörr.

– Och valstugan kommer att vara bemannad dagligen. Vi är ett tiotal som kommer att jobba stenhårt fram till 14 september. Sen kan det bli en del överraskningar också, berättar Andersson.

Miljöpartiets Folke Nyström berättar att de använder sig av de flesta kampanjmetoder förutom att knacka dörr. Kristdemokraterna har satsat en hel del på stolpreklam och skickar ut valfoldrar till hushållen i Timrå. Centerpartiet annonserar och affischerar en del.

– När det gäller sociala medier har vi koncentrerat oss mest på Facebook, säger Anita Hellstrand, andranamn på listan och ordförande i C i Timrå.

Nya Nätverk Timrå har tagit till ett nytt knep för att locka väljare. Med inspiration från FI anordnar man så kallade homepartyn. Det innebär att man som privatperson kan bjuda hem en politiker. Talespersonen Lotta Borg berättar att sociala medier också är ett viktigt verktyg.

– Vi har verkligen satsat på sociala medier som till exempel vår Facebookgrupp. Vi har också en bra hemsida som har mellan 200 och 250 besökare per dag.

Mer läsning

Annons