Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort säkerhetsarbete på flygplatsen

I sommar planeras det för ett jättejobb på flygplatsen.
Start- och landningsbanorna ska underhållas.
– Det är olika former av slitage som gör att den här åtgärden planeras, säger Lars-Erik Wiström.

Annons

För fyra år sedan lades det ny asfalt på start- och landningsbanorna på dåvarande Midlanda flygplats som numera heter Sundsvall/Timrå Airport.

Nu är det dags för nya arbeten på flygplatsen eftersom ytbeläggningen på landningsbanorna slits på olika sätt. Men det är inte flygplanen som står för det största slitaget. Förutom väder och vind så är det annat arbete som sliter på landningsbanorna.

– Det är snöröjningen som sliter mest, förklarar Lars-Erik Wiström, fältansvarig på Sundsvall/Timrå Airport.

Varje år sker en kontroll av start- och landningsbanorna och regelbundenheten i kontrollen är viktig ur ett flygsäkerhetsperspektiv. Årets underökning har visat att det är dags för en försegling av drygt 110 000 kvadratmeter asfaltsbelagd yta.

Det är materialet som håller fast stenarna i den speciella asfalten som används på flygplatser som slits bort och det är det som ska åtgärdas. Arbetet sker på så vis att man lägger ut ett slags lim på ytorna och sedan fyller man på med stenkross.

– På så sätt fyller man i alla håligheter som uppstått genom slitaget så det som sker är att man återför bortslitet material i asfalten, säger Lars-Erik Wiström.

Åtgärden sparar stora pengar i stället för att behöva asfaltera om hela landningsbanan. Lars-Erik Wiström talar om någon miljon kronor som i jämförelse med en asfaltering är billigt. Beläggningen som utfördes 2011 kostade ungefär 20 miljoner kronor.

Med underhållet som sker genom försegling av befintlig asfalt så räknar man med att en ny asfaltering inte ska behöva ske inom de närmaste tio åren.

Under ett sådant arbete stängs flygplatsen men förseglingen kommer att gå betydligt fortare och flygtrafiken ska inte drabbas nämnvärt. Arbetet ska kunna genomföras på ett par dagar under sommaren.

– Förhoppningen är att det ska kunna ske under juli/augusti, säger Lars-Erik Wiström.

Mer läsning

Annons