Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Timrå utanför Ostkustbanan

/
  • Ewa Lindstrand (S) tycker inte det är nödvändigt att Timrå går med i Nya Ostkustbanan AB.
  • Folke Nyström (MP) anser att kommunen missar en chans att påverka möjligheten till att få ett dubbelspår snabbare.

När Landstinget Västernorrland för en vecka sedan valde att ingå delägarskap i Nya Ostkustbanan AB, som verkar för att få ett dubbelspår, så står Timråkommun utanför.
– Det är en gåta för mig, säger Folke Nyström, Miljöpartiets ordförande i Timrå.

Annons

Alla kommuner utom Ånge och Sollefteå, som inte berörs av Ostkustbanan, har valt att gå med i det nya bolaget. Syftet är att långsiktigt verka för en utbyggnad av ett dubbelspår längs banan i bolagsform.

ST har tidigare berättat att restiden mellan Sundsvall och Stockholm med tåg har förlängts med 30 minuter jämfört med för 19 år sedan. Ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall skulle göra restiden betydligt kortare.

Enligt Folke Nyström (MP) skulle ett medlemskap i Nya Ostkustbanan AB kosta Timrå kommun cirka 75 000 kronor.

– Då blir man aktie- och delägare och då kan man påverka mycket, mycket mer, säger han.

Men kommunalrådet Ewa Lindstrand (S) menar att det inte finns några nackdelar med att stå utanför bolaget.

– Jag tycker inte att det är någon nackdel, eftersom vi har en järnvägsutredning klar och den utredningen handlar om sträckan genom vår kommun. Den är egentligen bara att ta från hylla och sätta i praktisk handling, säger hon och fortsätter:

– Jag bedömer att de här skattepengarna kan användas till bättre saker än att bedriva lobbyarbete mot den egna regeringen.

Dessutom menar hon att det är en årlig summa pengar som ska betalas till bolaget.

– Tar du summan gånger 10 år eller gånger 20 år så blir det rätt mycket pengar för att bedriva lobbyarbete för att det ska bli verklighet.

Men Folke Nyström tror att det är negativt för Timrå att kommunen valt att stå utanför.

– Om vi får snabbhet i transporterna kommer de flesta som vill bo lantligt välja att köpa en villa i Timrå men jobba i Sundsvall eller i Härnösand. Ledningen i Timrå verkar inte förstå den här guldsitsen, säger han.

Han är också kritisk till att frågan inte togs upp i fullmäktige utan bara behandlades på ett möte i kommunstyrelsen.

– Jag tycker att kommunledningen själv borde ha betraktat det här som en viktig sak att ta upp i fullmäktige.

Men den kritiken avfärdar Ewa Lindstrand.

– Det här ärendet var inte av den digniteten att det behövdes tas upp i fullmäktige, det ligger på kommunstyrelsenivå att hantera.

Timrå kommer som kommun att vara associerad medlem i Nya Ostkustbanan AB och få ta del av information. Men det räcker inte, anser Folke Nyström.

– Det viktiga är att norrlandskommunerna uppträder enigt och talar med en röst, och då är det väldigt synd om en kommun hoppar av, avslutar han.

Mer läsning

Annons