Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tio år sedan den svåra flygolyckan

/
  • Det var en omskakande syn som mötte räddningspersonalen liksom ST:s unge fotograf på olycksplatsen.
  • Niklas Larsson var 21 år den gången och den omskakande upplevelsen finns fortfarande som etsad i hans minne.

I dagarna är det tio år sedan den svåra flygolyckan där ett mindre plan i snötjocka störtade ovanför Lunde i Bergeforsen och åtta människor omkom. Dåvarande ST-fotografen Niklas Larsson var först på plats av media och den omskakande upplevelsen är något som etsat sig fast i hans minne.

Annons

Det var den 9 december 1999 som det lilla planet med åtta personer startade från Midlanda. Det snöade ymnigt piloten blev tvungen att flyga på information från instrumenten. Målet var Göteborg dit sällskapet på åtta personer skulle återvända efter en konferens i Sundsvall.

Ganska snart efter starten såg flygledarna att det lilla planet avvek från den bestämda rutten och flög upp mot området ovanför Bergeforsen.

De anropade piloten och fick besked att han hade problem med kompassen. Han beordrades att ta höjd eftersom han var på väg in i höglänt terräng. Strax efter försvann planet från radarn.

All tillgänglig räddningstjänst kallades till området och efter en stund kunde vraket lokaliseras och räddningsstyrkorna ta sig mot platsen.

Niklas Larsson kom till räddningstjänstens brytpunkt 40 minuter efter kraschen. Snön låg djup i området men Niklas stötte på en skoterpatrull som just skulle åka upp i området med en räddningssläde.

– Jag frågade om jag inte kunde få åka med lika gärna som man körde fram till platsen med tom släde. Därför kom jag fram som förste fotograf, helt oerfaren av en så omfattande olycka. Jag var ju bara 21 år den gången.

Som en sköld

Alla som kom till platsen berördes av den fruktansvärda kraschen, där vrakdelar, bagage och döda människor låg kringspridda.

– Det är ingen upplevelse man önskar någon. Men på platsen fungerade kameran som någon av en sköld mot känslorna. Det är ju fotografens lott att ibland hamna i situationer som är otäcka.

– Efteråt, när jag hade lämnat platsen kom den starkaste reaktionen. Jag fick stöd och backning från tidningen för att försöka bearbeta upplevelsen, men den går inte att radera bort, säger Niklas Larsson tio är efter händelsen.

Han förstår den psykiska belastning som räddningspersonalen måste ha drabbats av.

Fel på gyrot?

Bengt Holmberg var vid den tiden fortfarande aktiv pilot och hade en lång erfarenhet som professionell flygare, bland annat åt SCA.

Han hade också flugit den aktuella typen av flygplan vid flera tillfällen.

När han fick reda på att planet tagit 180 grader fel kurs efter starten och att piloten uppgivit att han hade problem med kompassen, blev hans spontana kommentar:

– Han måste ha syftat på gyrokompassen. Det är den man oftast flyger med hjälp av. Den kan krångla, det har jag varit med om och då kan det bli besvärligt om man inte är van att hantera situationen och snabbt övergå till den magnetiska kompassen, sa Bengt Holmberg.

 

Mer läsning

Annons