Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unik inlärningsmetod startas i Timrå

/
  • Från vänster Gilbert Höglin och Viktor Åhlund som går i klass två är i Vivsta skola är elever som kommer att kunna tillgodogöra sig den nya pedagogiken.

En ny inlärningsmetod i alla skolor i Timrå röner stort intresse över hela Sverige. Under november åker skolchefen Bengt Östman till Göteborg, där han på skolmässan ska informera om metoden.

Annons
Utbildningsdepartementet och Myndigheten för skolutveckling har uppmärksammat satsningen i Timrå, som är den första i sitt slag i Sverige.
Förenklat handlar det om att läroböckerna inte ska läsas från sida ett till sista sidan. En del avsnitt ska eleverna helt enkelt kunna hoppa över för att i stället fördjupa sig i andra avsnitt. Detta kallas förståelseinriktad skola.
Vi ger eleven ett visst ämnesområde och tid att studera detta ur en mångfald perspektiv, säger Bengt Östman, som är övertygad om att eleverna efter gymnasiet kommer att ha bättre kunskaper än tidigare elever.
Han tar som exempel religionskunskapen där läroböckerna presenterar alla religioner.
Det blir bara en ytlig genomgång. Det vore bättre om eleverna fick koncentrera sig på två religioner. Då kan eleverna lära sambanden som såg så olika ut vid en ytlig betraktelse. Det ökar kunskaper om varför människor i olika kulturer tänker och lever som man gör.
Lika så tar han matematiken som ett tydligt exempel där dagens elever får lära sig olika moduler hur tal ska räknas.
Men man får aldrig lära sig varför. Det är inte ovanligt att elever har svårt att förstå procenttal. Modellerna tar helt enkelt över förnuftet.
Detta är något som genomsyrar dagens undervisning. Det anser i alla fall lärarfacket i Timrå, barn- och utbildningsförvaltningen, politikerna och Myndigheten för skolutveckling.
Samtliga lärare i kommunen kommer att få genomgå olika fortbildningar för att klara den nya pedagogiken.
Myndigheten för skolutveckling står för alla utbildningskostnader.
Samtliga lärare från förskola upp till och med gymnasieskolan ska formulera sig hur man ska klara de nya målen.
Först sedan man gjort detta sätter vi oss ner och löneförhandlar. Om någon skulle vägra så löneförhandlar vi inte med den personen.
Nu tror inte Bengt Östman att det ska gå så långt. Allt tyder på att lärarna är med på tåget och ser fram mot den nya undervisningsmetoden.
En metod som används på Nya Zeeland med framgång och många idéer är hämtade från Harvarduniversitetet. Där bedrivs forskningsprojektet Zero The performance view of understanding.
Tanken är att förståelse är en aktiv förmåga.
Bengt Östman betonar att det egentligen i grund och botten handlar om att följa den svenska läroplanen.
Det blir en bättre kvalité i och med att kortminnesundervisningen försvinner där eleverna inom några veckor har glömt bort vad man läste om.

Mer läsning

Annons