Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägen mellan Merlo och Kovland klar i september

/
  • Jordmassor och avverkning hann ske vid bergsknallen i Kovland innan det blev stopp för planerna om att bygga Birstlänken som skulle avlasta andra vägar för tung trafik. Nu är det väntan som gäller tills slutet av september då beslutet ska tas om det finns några pengar till Birstalänken.

Det är två intensiva månaders arbete kvar för att väg 631 mellan Kovland till Merlo ska bli klar i tid.
— Den kommer att vara färdig i slutet av september, berättar Staffan Gilliusson driftledare vid vägverket.

Annons
För det som bott längs vägen har det varit en lång tid av besvärligheter. Grova stenar och delvis uppgrävda vägbanor har gjort att de som kan valt att köra andra vägar.
Och det kommer att bli ännu sämre innan vägen blir klar. Direkt efter semestrarna i början av augusti blir det full fart på arbetet.
Vi kommer att gräva upp hela vägen innan det är det dags för asfaltering, säger Staffan Gilliusson.
Från början var det meningen att bärighetsförstärkningen av den 8,5 kilometer långa sträckan skulle vara en del av ett större projekt. Bristen på pengar har medfört att Birstalänken har skjutits upp och beslutet om den kommer att förverkligas kommer att tas först i slutet av september.
Förändrade förutsättningar medförde även konsekvenser för väg 631. Om Birstalänken skulle byggas krävdes en breddning vid Kovland där bland annat en bergklack skulle sprängas bort. Här hann arbetet med avverkning av skog och bortforsling av jordmassor genomföras innan arbetet stoppades.
Nu hann inte mycket pengar spillas men om vi börjat spränga då hade det blivit dyrt, berättar Staffan Gilliusson.
Totalt kommer förbättringen av den knappt en mil långa sträckan enligt honom att kosta cirka 25 miljoner. En meterkostnad om 2.500 kronor. Genomsnittskostnaderna för liknade arbeten ligger normalt mellan 1 200 till 3 000 kronor per meter.
Förklaringen till att kostnaderna blir så höga är att vägsträckan är hårt trafikerad av tunga fordon. Enligt vägverkets undersökningar kör 120 tunga fordon per dygn på vägen. Det medför att 20 procent av trafiken klassas sojm tung. Som jämförelse kan nämnas att samma siffra för E4:an är 14 procent.

Mer läsning

Annons