Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vandalisering dyrt för skattebetalarna

/
  • Fönsterkrossningen på skolor var ett stort problem under 2004 som fortsatt under 2005. På bilden är det rutor på Ljustorps skola som förstördes i sommras.

Vattenskador kostade Timrå kommun 588 000 kronor under 2004. Stölder och vandaliseringar kostade kommunen drygt 153 000 kronor.

Annons
Det är nettokostnaderna sedan försäkringsbolagen ersatt skador. Den totala bruttokostnaden var 847 245 kronor och det som kommunen fick betala själv 650 698 kronor.
Det framgår av den rapport som säkerhetschefen på Timrå kommun Gunilla Åkerlund nu lägger fram till nämnderna för kännedom.
En anledning till att ersättningen från försäkringsbolagen täcker så lite av skadorna beror på den höga självrisken. Det krävs att skadan överstiger fem eller tre basbelopp, beroende typ av skada. För en vattenskada fick kommunen ersättning för den delen som översteg 196 500 kronor.
För läckaget i sporthallen där en elev klev på en ledning till ett element som sprang läck blev den totala notan cirka en halv miljon kronor, varav kommunen fick betala självrisken.
Totalt drabbades kommunen av tio större vattenskador under 2004. Försäkringsbolaget behövde bara gå in och betala ut ersättning vid två av dessa skador. Exempelvis vattenskadan på Y:et fick kommunen betala hela kostanden på grund av självrisknivån. Den räkningen slutade på drygt 50 000 kronor.
Kommunen drabbades under 2004 av en mängd inbrott där framförallt datorer stals. Självrisken ligger här på två basbelopp vilket innebär att kommunen och i slutändan skattebetalarna fick betala nästan allt.
Endast en stöld kunde försäkringen ersätta till en viss del. Det var när en väghyvel värd 86 000 kronor stals. Kommunen fick då ut 43 000 kronor i ersättning.
Fönsterkrossning som en del har roat sig med på skolorna är en dyr affär för skattebetalare. Rutor för nästan 60 000 kronor har förstörts i samband med inbrott eller vandalisering.
På kultur- och teknikförvaltningens kontor på industriområdet, inträffade flera inbrott och datorstölder som tvingade kommunen att larma och sätta galler för dörrar och fönster för betydande belopp som inte syns som direkta skadekostnader i bokföringen.
Ren skadegörelse i form av sönderslagna sittbänkar, lekutrustning, klotter och krossade fönster på kommunens byggnader kan uppskattas till 100 000 kronor förra året. Allt har inte beräknats eftersom fakturerade kostnader inte förekommer i de lägen då kommunens egen förvaltning rycker ut och
reparerar.
Kommunen betalade försäkringsavgifter på drygt 1,4 miljoner kronor för det aktuella året till fyra olika bolag. I maj i år ansökte man om att få gå med i AB Skafab, ett bolag som ägs och drivs av kommuner. Sundsvalls kommun är en av ägarna och i Sundsvalls Tidning uttalade sig en representant för bolaget att Timrå hade för små volymer för att vara intressant.
Något officiellt svar har vi ännu inte fått och vi känner bara till det uttalandet som gjordes i tidningen, säger Kerstin Åkerlund.
Timrå hade hoppats på ett svar. Detta på grund av att nya försäkringar ska tecknas från årsskiftet.
Även om vi skulle få ett positivt svar innan sista december är det för sent gå in i Skafab nästa år.

Mer läsning

Annons