Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill bygga bort parkeringsproblemen på flygplatsen

/

Det är trångt och svårt att snabbstanna vid flygplatsen.
Nu vill man råda bot på problemet genom att öka antalet parkeringsplatser.
– Vi ska försöka att hitta ett sätt att bygga bort det, säger Frank Olofsson.

Annons

Det finns för lite parkeringsplatser framför terminalbyggnaden på Sundsvall Timrå Airport. Nu vill flygplatsen, som sedan 2013 ägs av Timrå och Sundsvalls kommuner, råda bot på problemet. Det ska ske genom att bygga fler p-platser. Främst handlar det om att lösa dilemmat för de som under kortare perioder besöker flygplatsen.

– Vår förhoppning är att få till ett smidigare flöde för de som släpper av och hämtar nära och kära på flygplatsen utan att de ska riskera att bli lappade, säger Frank Olofsson, flygplatschef på Sundsvall Timrå Airport.

Tanken är att bygga en så kallad "dropzone" med cirka 30 parkeringsplatser till höger om terminalbyggnaden.

Där finns det i dag en jordhög eller kulle som blivit kvar i området efter det att terminalbyggnaden restes 1997.

– Den ytan är absolut stendöd så det är kanske bättre att vi gör något smart av den, förklarar Frank Olofsson.

För att flytta jordhögen behövs tillstånd. Det har man sökt hos länsstyrelsen och jordmassorna är tänkta att användas till att fylla ut och jämna av markytor på den norra delen av flygplatsen. Men det behövs också bygglov för att kunna starta arbetet med parkeringsplatserna.

Hur lång tid det kommer ta att få det vet man inte exakt och därför är det oklart när byggstart kan ske.

– Vi vet inte om vi kan komma i gång med det här nu eller om det blir ett projekt till våren, säger Frank Olofsson.

Men att det behövs flera korttidsparkeringar råder det ingen som helst tvekan om. Under onsdagen var det fullt på långtidsparkeringen och platsen till höger om terminalbyggnaden ser man som perfekt för ändamålet.

– Den ligger nära entrén och stör inte taxibilar eller busstrafiken, säger Frank Olofsson.

Mer läsning

Annons