Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem satte dit alla glasbitarna?

/

Annons

Fråga: Hej! På väg till jobbet går jag dagligen förbi det stora, gamla posthuset på Köpmangatan. En fin byggnad, men mest anslående är den stora mosaiken på framsidan. Vem har gjort den? Och då menar jag inte bara själva konstverket, utan även det rent faktiska arbetet.

Kerstin N

Svar: Posthuset på Köpmangatan byggdes i mitten av 1950-talet. Arkitekt Lars-Erik Lallerstedt ritade det fem våningar höga huset med dess spektakulära hall. Under efterkrigstiden blev det populärt med offentliga konstverk och den stora mosaiken som heter Folkvimmel är ett bra exempel på det. Verket skapades av göteborgskonstnären Nils Wedel och var, när den skapades, en ovanligt stor mosaik och skissandet tog flera år för konstnären. Verket är av abstrakt karaktär med bitar av både glas som kallas smalto och marmor.

Skaparen av verket, Nils Wedel berättade i en artikel i ST 1954 att han ville ge husets jämna och lugna yta liv, men att han samtdigt hade komponerat mosaiken i tre fält som smälter samman med husets arkitektur. Mosaiken har en dominerande tegelröd färg, men innehåller så gott som alla färger. Runt själva motivet läggs en grågrön marmorram.

Nils Wedel la inte själva mosaiken själv – det var i stället den italienska firman Augusto Contes i Stockholm som gjorde det. I vanliga fall brukade bitarna läggas direkt i stucken, alltså det murbruk av kalk, sand, marmor- och tegelmjöl samt cement som användes. Denna gång klistrades de 150 000 bitarna i stället upp på papper bakvänt och pressades därefter ner i massan.

Att lägga mosaik var och är ett tålamodsprövande arbete. Och så kostade det en hel del. Ett kilo smalto kostade i mitten av 1950-talet elva kronor och till en kvadratmeter mosaik gick det åt omkring 16 kilo.

Annons