Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mera tivoli i bilhandeln

Kris, kris, kris.
Vem vågar köpa en bil nu? Bilhandlarna sliter sitt hår och vässar vapnen: julklappscheckar, platt-tv, jippon och rabatter.
Allt för att locka kunderna att titta in.

Annons

Att bläddra bland bilannonserna i en vanlig dagstidning visar på branschens desperation.

– Bilhandeln blir mer tivoli. Man försöker sälja bilar med pukor och trumpeter. Helt klart finns en tendens att braska på mer, säger Mikael Wickelgren, forskare i företagsekonomi på centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan i Göteborg.

Pengar i handen om man så bara kommer och provkör, svindlande rabatter på över 100 000 kronor och låga räntor. Och så det gamla knepet med prylar på köpet. Platt-tv, resor, dataspel eller Toyotas grepp: en fet check på ett av Sveriges populäraste lågprisvaruhus.

– Tanken är att folk ska få en peng att handla julklappar för. Det är ett sätt att röra runt och visa andra sätt att arbeta, säger Jonas Mattsson, försäljningschef på Toyota Center i Göteborg.

December är alltid en trög bilhandlarmånad. Mitt i julklappshets och glöggdrickande får bilköpet oftast vänta. Men nu är läget extremt. Med få undantag har försäljningen av bilar i Sverige rasat månad för månad efter förra årets kanonförsäljning.

I höstas gick det brant utför. Finanskrisen spred sig från USA, företagen började skälva och lade jättelika varsel, folk matades med information om den ekonomiska oron som fick de flesta att lägga planer på stora inköp åt sidan.

I november utlöstes rena lavinen. Minus 36 procent. En så kraftig nedgång har inte branschen sett sedan krisåret 1993. December spås bli ännu värre. Fortfarande säljs det betydligt fler bilar än det gjorde i början av 1990-talet men både tillverkarna och handlarna har vant sig vid de höga nivåerna.

Runtom i landets bilhallar växer lagren osålda bilar. Det hotar jobben och företagens överlevnad. Bilarna är kapital som måste omsättas. Dessutom finns risken att bilarna går ur tiden och blir ännu mindre värda, särskilt nu när kunderna svängt så snabbt i vad man efterfrågar. Stora bränsleslukande stadsjeepar är ute. Mindre bränsesnålare bilar är inne.

För att försöka locka kunder blir bilhandlarna allt påhittigare.

Men vad funkar?

– Kombinationserbjudanden tror jag utlöser en impuls. Om man ändå går i seriösa bilköpartankar kan en resa till solen eller en platt-tv på köpet få en att tippa över kanten. Men jag tror inte att man köper bil endast av det skälet. Då fungerar nog en ren rabatt bättre just nu, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund.

Kunder på Toyota Center i Göteborg har liknande tankar.

– Jag tror det lockar ganska många att komma och titta, men jag känner inte att jag väljer bil bara för att jag får en presentcheck. Jag tittar mer på miljö. Om jag nu ska köpa bil, säger Mia Johannesson.

Forskaren Mikael Wickelgren undersöker just vilka val svenska bilkonsumenter gör.

– Finanskrisen slår ut det normala tänkandet när det gäller bilköp där svenskar traditionellt sett gillar rymliga kombibilar och numera lägger stor vikt vid miljöaspekten. Men generellt är det så att man vill göra ett bra köp. Upplevelsen runt omkring blir också viktig, säger han.

Många bilägare har säkert märkt att bilhandlarna har lagt in en extra växel. Att ringa gamla kunder och försöka locka dem att byta bil har varit ett gammalt beprövat knep, men nu används det ännu mer.

Uppsala Motor, som bland annat säljer Volvo, Renault och Jaguar, hade långt innan krisen slog till bestämt sig för att satsa på ett nytt sätt att ta hand om bilkunderna. Nyligen har bolagets hall i Akalla, där företaget investerat nästan en halv miljard kronor, invigts. Där kan kunder som lämnar in bilen få frukost, koppla upp sig på nätet och arbeta eller gå till bilhallens gym och träna medan mekanikerna lagar bilen eller fixar service.

– Mjuka saker runt bilen blir allt mer betydelsefulla för att sälja bilar. Särskilt när själva bilarna blir mer och mer lika, säger Per Rosén, vd för Upplands Motor, som noterat att kundströmmen till dem till och med ökat.