Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Midlanda viktigt för Sverige

Företrädare för ett flertal av Sunsvallregionens storföretag uppmanar dag i regeringen att tänka om i frågan om Midlandas framtid. Det vore förödande både för regionen och för hela Sverige om kostnaden och ansvaret för Midlanda flyttas till regionen från staten.

Annons

Regeringen vill överföra ansvaret och kostnaderna för driften av Sundsvall-Härnösands flygplats på regionen. Det är ett orimligt, svårt att förstå och synnerligen illa tidsplanerat ställningstagande.

Midlanda är en strategisk flygplats av riksintresse. Den indelning i nationellt och regionalt strategiska flygplatser som näringsdepartementets utredare Christina Rogestam har gjort är minst sagt godtycklig. Att sedan regeringen ansluter sig till den uppfattningen är mycket olyckligt.

Midlanda är naturligtvis av minst lika stort nationellt strategiskt intresse som flygplatserna i Umeå och Arvidsjaur, för att ta några exempel från utredningen. Näringslivet i Midlandas upptagningsområde är av mycket stor betydelse för Sverige. Sundsvallsregionen är en av Sveriges mest exportintensiva regioner och med en nettoexport som få regioner i landet har en motsvarighet till. Det borde vara självklart för regeringen att slå vakt om denna exportindustri och dess utvecklingsmöjligheter och speciellt i dessa tider.

En utredning som handelskammaren i Mittsverige låtit göra visar att inte bara Sundsvallsregionen, utan hela Sverige, skulle bli fattigare om Midlanda lades ner. En tredjedel av de negativa effekterna skulle drabba regionen. Övriga två tredjedelar faller på nationen.

Midlanda är också en av Sveriges tio mest frekventerade flygplatser.

Midlanda har oförskyllt hamnat i en besvärlig situation:

• En halvhjärtad statlig tågsatsning mellan Stockholm och Sundsvall, som inte är något alternativ för näringslivets affärsresor, men som tar bort tillräckligt med underlag från flyget för att minska turtäthet och lönsamhet för flygplatsen. Tågtrafik som kan ersätta Midlanda ligger minst 20 år och 20 miljarder bort.

• En alltför storvulen terminalbyggnad som byggts i statlig regi och vars avskrivningar drar ner flygplatsens resultat.

Det är naturligtvis orimligt att regionen ska ta på sig betalningsansvar för att staten satsat halvhjärtat och fel. Det är också orimligt att regionen ska ha betalningsansvar för en flygplats vars marknadssituation helt och hållet bestäms av hur staten behandlar andra infrastrukturfrågor.

Nationell infrastruktur är och måste förbli ett statligt ansvar. Midlanda är idag och måste förbli en naturlig del i denna nationella infrastruktur.

Regionens näringsliv kan inte acceptera att regeringen vill nedgradera Midlanda till regional flygplats. Vi protesterar bestämt mot planerna på regional finansiering av flygplatsen och kräver att Midlanda förblir en nationellt strategisk flygplats där staten fortsatt ansvarar för drift och underhåll.

Dick Jansson

Handelskammaren Mittsverige

Samt företrädare för näringslivet:

Peter Andersson

Norrvidden Fastigheter AB

Hans Bergh

Permobil AB

Bertil Bjugård

Emhart Glass Sweden AB

Arvid Callans

Callans Trä AB

Lars Dahlqvist

Metso Paper Sundsvall AB

Marii Engberg

Eka Chemicals AB Alby

Börje Forsberg

Nordhydraulic AB

Lars Fransson

Franssons Recycling Machines AB

Carl-Johan Jonsson

Mondi Packaging Dynäs AB

Birger Larsson

Birstaverken AB

Niklas Larsson

Expancel, Akzo Nobel

Ulf Larsson

SCA Forest Products AB

Peter Mårstedt

Sund Birsta AB

Björn Rudström

Pacwire AB

Anders Wahlqvist

Edmolift AB

Anders Wiklander

Fastighets AB Norrporten

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel