Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miljarder och vänliga ord

Plötsligt kom ett trevligt besked till den krisdrabbade svenska bilindustrin.
Mitt i allt det dystra tog regeringen på torsdagen fram 28 miljarder kronor och några värmande ord.
– Vi ska ha en fordonsindustri också om 20 år i Sverige, sade näringsminister Maud Olofsson.

Annons

Bra att det blev klargjort, tyckte branschen.

– Det är utomordentligt roligt att regeringen går ut och markerar var man står i den här frågan. Det har vi efterlyst under lång tid, sade Matts Carlsson, bilanalytiker vid Göteborg Management Institute.

Orden från regeringen var nästan lika viktiga som pengarna, verkade det. Att regeringen var redo att fightas för svensk fordonsindustri inte bara i det korta perspektivet var vad många ville höra.

– Det har funnits en viss frustration över att vår regering inte har sagt något, när andra regeringar har deklarerat sitt stöd för sina biltillverkare, sade Paul Åkerlund, metallordförande på Saab Automobile i Trollhättan.

Torsdagens penninghög var smart arrangerad, tyckte bilfolket. Det fanns fem miljarder kronor i ett slags undsättningslån, för att klara den mest akuta krisen.

Det kan rädda till exempel underleverantörer som sett sin verksamheten hotad när penningflödet sinat.

– Undsättningslånen skulle de kunna ansöka om redan i morgon, för det handlar om att klara den löpande driften, säger Martin Sköld, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm med internationell fordonsindustri som inriktning.

I regeringens stöd låg också 20 miljarder som kreditgarantier via europeiska investeringsbanken så att företag kan ställa om till grön teknologi.

Tre miljarder satsas också på ett statligt bolag där branschen ska bedriva forsknings- och utvecklingsverksamhet.

– Det är fullständigt korrekt det regeringen nu gör, säger bilanalytikern Matts Carlsson.

– Volvo och Saab ska inte bara vara världens säkraste bilar, de ska också vara världens mest miljövänliga.

Han var imponerad av satsningen storlek.

– Jag trodde inte insatsen skulle bli så stor som den nu blev, säger Carlsson.

Både från Volvo PV och Saab Automobiles sida var man tillfreds med regeringspaketet på torsdagen.

– En bra satsning, sade Maria Bohlin, presschef på Volvo PV.

Något statligt ägande blev det inte. Däremot än en gång besked om att den frågan inte är aktuell.

– Staten ska vara aktiv, men inte äga. Vi ska ta ansvar för skattebetalarnas pengar, sade Maud Olofsson.

TT: Hur mycket lugnare ska man som Volvo- och Saabanställd vara nu, efter regeringens besked?

– Man ska vara betydligt lugnare, säger Matts Carlsson. Det här är en strategisk markering av att man från regeringens sida inte tänker låta den svenska fordonsindustrin gå under.

All hjälp till biltillverkarna behöver heller inte gå via skattepengar. Vanliga bilköpare kan också hjälpa till genom att göra ett svenskt val när de köper bil. Hellre Saab och Volvo än något utländskt, tycker Paul Åkerlund, Saab.

– Det skadar inte. Det är allas vår framtid och välfärd det handlar om, säger Åkerlund.