Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljonbilen gick upp i rök i Ljungaverk – Tesla skakas av ny brand

Plötsligt började det ryka och efter några sekunder brann det för fullt. Det som bara återstår av miljonbilen, den amerikanska elbilen Tesla, är bara förvridna aluminiumrester från bilens bottenplatta.
– Vi är fortfarande chockade av vad som hänt, säger Mats Öberg, sonen till ägaren av bilen, en entreprenör i Ljungaverk.

Annons

TV: I spelaren ovanför kan du se vår motorexpert berätta mer om Tesla och händelsen: "Viktigt att Tesla lägger alla kort på bordet".

Händelsen som utspelades på påskdagens kväll utreds av en haverikommission med tekniker från Tesla i Norge. Men ingen av dem vill prata med media.

Bilen stod på laddning i ett vanligt 16-amperes uttag i entreprenörens verkstad. Förbipasserande upptäckte att det brann och larmade SOS. Räddningstjänsten kunde förhindra att branden fick fäste i byggnaden.

Läs också: Tesla presenterar "budgetmodell"

Bilen är en ett år gammal Tesla 85 med avancerad teknik och värderad till drygt en miljon kronor.

– Vi var inte på plats när det hände. Just nu är vi lite omtumlade av vad som har hänt, berättar Mats Öberg som bor i Stockholm och var uppe i Ljungaverk för att hälsa på sin familj.

Han berättar att familjen har ett stort teknikintresse, men även för miljön. För ett år sedan köpte de bilen som även fungerar som taxibil.

Men det har varit ett år med stora problem.

Krönika: Ola Thelberg: Har Tesla någon framtid?

– Det har varit brister i monteringen av detaljer, bland annat var innertaket felmonterat. Kommunikationsutrustningen och radion har slutat fungera och värmesystemet har löst amok. Det har också hänt att vi har blivit inlåsta i bilen. Men att den skulle börja brinna var något vi aldrig hade räknat med, fortsätter Mats Åberg.

Han vädjar ändå om att vi inte ska vinkla händelsen negativt.

– Vi är Tesla-fan. Trots allt som hänt gillar jag bilen, den är helt fantastisk att köra. Tekniken med autopilot fungerar hur bra som helst, fortsätter Mats Åberg.

Han har gjort en anmälan till Teslas försäkringsbolag.

– Jag blir lite irriterad när Tesla ifrågasätter om den extra utrustningen är felmonterad. Det ju samma utrustning som används av taxibilarna i Stockholm, säger han.

Det beskedet de först fick var att de inte fick röra bilen eftersom det finns en risk att batteriet exploderar.

– Nu sitter jag i bilen hem till Stockholm och funderar vad som hänt om det börjat brinna när jag snabbladdat den. Brukar ta en liten sovstund där den laddas, säger Mats Åberg.

Läs också: Bilbranschen står inför ett teknikskifte

Andrea Lewis Åkerman är PR-ansvarig, som konsult, för Tesla i Sverige.

– Det här är inget vi kommentar i nuläget, vi kan varken bekräfta eller dementera. Vi återkommer med mer besked under fredagen, säger hon.

Det är inte första gången som en Tesla brinner. I januari brann en Tesla modell vid en superchargerstation i Oslo. Ägaren hade lämnat bilen för laddning och fann den helt övertänd. Under 2013 brann tre Teslabilar i USA.

Under torsdagen arbetar Teslas tekniker på plats i Ånge med att utreda händelsen.

– Vi pratar inte media, säger en av deras tekniker.

Uppdatering 19.00:

I ett mejl från Tesla som skickades under torsdagskvällen skriver bolaget så här om händelsen:

"I söndags kväll uppstod en brand när en Tesla laddades hemma med hjälp av en förlängningssladd som inte tillhandahållits av Tesla. Vi håller på att undersöka händelsen men i nuläget finns det ingen indikation på att en Tesla-komponent orsakat branden. Fordonet användes för kommersiellt bruk och innehöll eftermarknads-ändringar i elsystemet, inklusive en AC-inverter och elektronik som placerats i en mittkonsol från eftermarknaden. Ingen kom till skada."