Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miljövidrigt att göra hårdtrafikerade E4 smalare

Annons

De styrande i kommuntoppen verkar besatta av tanken på att krympa gamla E4 genom stan med en fil i vardera körriktning. Allt för att göra det enkelt för dem som har råd att bo hamnnära när de vill spatsera in mot Stenstans rika utbud av restauranger, glasögonaffärer och frisörsalonger.

Som argument hänvisar de till diverse undersökningar och mätningar som sägs visa att trafiken kommer att flyta på utan problem, även om körfält tas bort.

Men hallå, beräkningen måste väl utgå från när det är som flest bilar i farten. Varje vardagsmorgon mellan klockan 07.15 och 08.30, samt från klockan 15.45 till 17.30 är det som regel lång kö redan i dag – med två filer i vardera körfält. Hur har ni tänkt här? Har ni överhuvudtaget tänkt? Det verkar mest vara en miljöutopistisk vision i det blå.

Jag är liksom många andra milpendlare söderifrån och kommer inte att vara bland de förmodade 8 000 bilister som ni hoppas ska komma att lämna bilen och ta cykeln eller apostlahästarna, bara för att det anläggs breda gång- och cykelboulevarder inne i stan.

Så, vilka är alternativen om vägen krymper och köerna blir ännu längre än i dag? Ni kan väl inte mena att vi åter ska ta Köpmangatan? Fridhemsgatan är redan smal, vasst inramad och otillgänglig med sina stoppfickor. Björneborgsgatan leder mot redan fullproppade Bergsgatan. Ska vi kosta på oss att åka över bron för att ta av i Skönsberg och svänga tillbaka mot stan? Då lär det bli köer långt ut på bron i rusningstid.

Att dessutom riva gångtunnlar och gångbro längs gamla E4 och tvinga fotgängare att utgöra ett till hinder på vägbanan gör ekvationen än mer orealistisk.

Jag är för övrigt övertygad om att rådande kostsamma konsultlösningar med smala vägar, breda trottoarer och höga kantstenar däremellan snart kommer att ersättas av ett nytt vägmode. Då, om inte förr, kommer antagligen de styrande att, villigt, skjuta till ett antal skattemiljoner för att hålla svansföringen hög gentemot övriga kommunkollegor ute i landet när det gäller image.

Nej, ta och lämna skrivborden, konferenssalongerna och datorskärmarna och ta ett titt ute i verkligheten i stället. Och satsa på lösningar som är anpassade till den. Ett första steg i rätt riktning är att behålla befintliga körfält. Att plantera lite blommor och göra snyggt runt omkring räcker långt, tills ni kommer på något bättre.

Fyrhjuling

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel