Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Min mamma blev utan livsviktig medicin – företaget struntar i gamla människors hälsa

Annons

Min mamma är 87 år. Hon är i behov av daglig medicinering, morgon, middag och kväll.

Hon är också lite dement. Hon klarar sig bra i vardagen, men behöver hjälp med att hålla reda på medicineringen, pengar och sina räkningar. Så jag, hennes dotter, tar hand om räkningarna, förutsatt förstås att jag fått – eller hittat – dem. För ibland hamnar räkningarna på konstiga ställen.

Mamma får sin medicin i påsar som sedan hemtjänsten förser henne med. Påsarna plockas ihop av företaget Svensk Dos. Det kostar 439 kronor i månaden.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Häromdagen fick jag beskedet av hemtjänsten att det inte fanns någon medicin. Svensk Dos hade inte levererat med förklaringen att de inte hade fått betalt.

Jag undersökte saken och kontaktade företaget. Den förra betalningen hade varit lite sen på grund av en förkommen räkning. Den sena betalningen hade lett till en förseningsavgift, som inte var betald. Med hänvisning till denna räkning på 182 kronor stoppade Svensk Dos leveranserna av livsnödvändig medicin till en 87-årig kvinna.

Någon kan tycka att det här är resultatet av att det finns privata företag i vården. Men jag vill hävda att det beror på att Svensk Dos på ett cyniskt och arrogant sätt utnyttjar ett monopol.

Jag betalade räkningen, tog kontakt, erbjöd mig att fotografera inbetalningen och skicka den omgående till företaget. Men nej, företaget skulle vänta i tre dagar för att kontrollera att pengarna hade förts över och sedan sköta sina rutiner som innebar att det skulle ta ytterligare en vecka innan någon medicin levererades. Dessutom ville Svensk Dos ha nästa månads betalning i förskott för att leverera.

När jag talade med hemtjänsten fick jag veta att ytterligare två äldre människor i samma distrikt hade drabbats av samma problem, Svensk Dos hade vägrat leverera nödvändiga mediciner för att betalning av räkningar hade blivit något försenade.

Det här är ett hänsynslöst spel med gamla människors hälsa. Någon kan tycka att det här är resultatet av att det finns privata företag i vården. Men jag vill hävda att det beror på att Svensk Dos på ett cyniskt och arrogant sätt utnyttjar ett monopol. Hade det funnits ett alternativ så hade förmodligen Svensk Dos varit tvingad att fundera över varför de finns – om det är för att vara en viktig länk tillsammans med anhöriga, hemtjänst, sjukvård, och läkemedelstillverkare i att äldre människor ska få ett så friskt och fritt liv som möjligt eller om det är för att hålla äldre människors liv och hälsa som gisslan för att få sina pengar på minuten.

Orolig dotter

Svar direkt från Svensk Dos:

Först och främst beklagar jag naturligtvis att ni inte är nöjda med vår service. Om ni hade kontaktat mig eller någon annan på Svensk Dos direkt hade vi gärna svarat på hur det gått till i det här patientspecifika fallet men eftersom jag nu besvarar en insändare blir jag tvungen att svara i mer generella ordalag.

Först vill jag klargöra att dosdispensering är en landstingsfinansierad tjänst. Patienten betalar inte ett öre för att få sina läkemedel i portionspåsar utan endast för innehållet. Det gör ingen skillnad kostnadsmässigt om man hämtar medicinerna i originalförpackning på ett apotek eller får dem från oss. Våra leveranser omfattas av läkemedelsförmånen precis som alla andra apotek, så patienten betalar max 2 200 kronor per år.

I början av varje månad skickar vi en faktura för alla läkemedel som levererades förra månaden. Denna faktura ska vara betald senast den sista. Om vi inte får betalt skickar vi en påminnelse. Om vi fortfarande inte fått betalt skickar vi ett brev där vi berättar att fakturan är obetald, att den kommer att gå till inkasso och att leveranserna kan stoppas. Om vi inte får betalt nu heller skickas ett inkassokrav. Dessutom skickas ytterligare ett brev med kopia till vården där vi informerar om att vi inte kan fortsätta leverera innan betalning har skett. Då har det gått upp till tre månader sedan första dosrullen levererades och det har hunnit skickas nya fakturor.

Påminnelseavgiften är 60 kronor och inkassoavgiften 160 kronor. De belopp som nämns i insändaren antyder att patienten, trots flera brev och påminnelser, inte har betalat. Vi stoppar inga leveranser för en obetald påminnelseavgift utan jag gissar att det har funnits ytterligare obetalda fakturor som har förfallit. Vi begär aldrig förskott heller så jag antar att svaret kundtjänst har gett är att när man väl har blivit stoppad måste alla förfallna fakturor bli betalda, inte bara den som har gått till inkasso.

Det stämmer att vi inte har möjlighet att ta bort spärren förrän betalningen är bokförd på vårt konto, vilket i dagens moderna samhälle vanligtvis går fort. Därefter kan vi producera nästa rulle enligt schema alternativt att vården beställer en extrarulle för omgående leverans. En patient behöver dock aldrig bli utan läkemedel utan kan be sin läkare att skriva ut ett vanligt recept som hämtas ut på närmaste öppenvårdsapotek.

Min personliga uppfattning är att vi är generösa i vår kreditgivning. Att vi agerar när vi inte fått betalt trots flera påminnelser är inte detsamma som att inte leverera om vi inte får betalt på minuten. När leveranserna stoppades hade vi levererat läkemedel under tre månader som fortfarande var obetalda. Så fort betalning har inkommit återupptas alltid leveranserna. Jag skulle faktiskt påstå det motsatta, att det är få företag som anstränger sig så pass mycket som vi gör innan vi drar i bromsen.

Slutligen vill jag tipsa om att ni kan ansöka om autogiro. Då betalar ni ingen faktureringsavgift och beloppet dras automatiskt från kontot på förfallodagen.

Alexander Hackman

Ekonomichef, Svensk Dos

Läs även:

Min dementa hustrus kliande hårbotten blev en symbol för eländet i demensvården

Viljan verkar finnas – så varför händer inget med stafettkostnaderna?

Rutinerna var det viktiga när hustrun låg för döden – med privata aktörer kan vi ställa krav

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel