Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Minskad trafik genom centrum ger bättre luft

Replik på "Tänka om kräver mod", ST 15 februari.

TV: I klippet ovanför ger ST:s politiske redaktör Marcus Bohlin sin syn på gamla E4:ans framtid. "En chans att göra Sundsvall till en mer attraktiv hamnstad."

Frisk luft och god miljö är prio ett för de boende i city, skriver Elisabeth Gisslin Burman (M). Det är bra. I synnerhet eftersom Sundsvalls kommun har ett föreläggande från Länsstyrelsen om att vi måste minska halterna av partiklar och kvävedioxid längs väg 562 (gamla E4). Hennes recept för att åstadkomma bättre luft är dock något bakvänt.

De höga halterna av partiklar beror på att alltför många personbilar kör alltför fort med dubbdäck på torr asfalt. Under oktober–november och mars–april inträffar därför ofta att gränsvärdena för tillåten partikelhalt överskrids. Med en smalare gata och lägre hastighet blir det färre partiklar och friskare luft. Stillastående bilar river inte upp några partiklar. Att behålla dagens två körfält för att försöka hålla uppe hastigheten på bilarna betyder däremot fortsatta problem med höga halter av partiklar.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Lite annorlunda är det med kvävedioxiden. Tunga fordon, som tvingas stanna och sedan starta från stillastående, släpper ut mer kväveoxider än om de kan köra utan att stanna. Men den tunga trafiken har redan till allra största del valt att köra via den nya bron. För personbilar är stopp, stillastående och start inget problem när det gäller kvävedioxid heller.

Om man vill förbättra luften i Sundsvall är det därför viktigt att minska antalet bilar som kör genom centrum. Om det blir trafikstockning eller inte påverkar inte luftkvaliteten nämnvärt.

Gisslin Burman har dock fel även när det gäller sambandet mellan antal körfält och trafikstockningar. Köerna beror på hur korsningarna är utformade, inte på antalet körfält mellan korsningarna. Eftersom det är endast ett körfält som svänger av från E4 i Skönsberg och även endast ett körfält på Landsvägsallén in mot centrum, så kan det aldrig bli mer trafik på sträckan däremellan än att det räcker med ett körfält även på denna sträcka. Däremot behövs det fler körfält i korsningarna, eftersom det är rött under en del av tiden. Den föreslagna utformningen med ett körfält i vardera riktningen förbi kasinot kommer därför inte att medföra mer trafikstockningar än vad vi har idag.

Björn Abelsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel