Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Missnöje med dubbeldäckare

/
  • Efter att ha åkt en tur med dubbeldäckaren från Stockholm respektive Arlanda väljer Ann-Katrin Nordström och Irene Strandberg en avgång som trafikeras av X2000 nästa gång.
  • Madeleine Näslund har just jobbat klart, ett arbetspass hon helst vill glömma.
  • I tidtabellen annonseras dubbeldäckarna, X40-tågen, som SJ InterCity.Tågen som trafikerar Sundsvall-Stockholm kommer att ha en temporär bistro/servering.Avgångarna kommer inte att ha rullstolsplatser, SJ erbjuder alternativa resor till reducerat pris.

Fem minuter före utsatt tid rullar dubbeldäckaren X40 in på perrongen i Sundsvall och resenärerna väller ut.

– Det var värdelöst. Jag har suttit med kaffeserveringen med två termosar 20 centimeter bakom mig, säger Ann-Katrin Nordström.

Annons

Tre gånger per dag i vardera riktningen har X2000-tågen ersatts av X40 på sträckan Sundsvall-Stockholm. I går var det dags för premiärturen från Stockholm till Sundsvall.

– Det måste vara en fruktansvärd arbetsmiljö för dem som jobbar, och hade vi tvingats till en tvärnit hade tjejen i serveringen fått allt över sig, säger Ann-Katrin Nordström.

Hon klev på i Stockholm och är minst sagt missnöjd med sin tågresa.

– Det var trångt och jag hade inget bord framför mig. Jag föredrar verkligen X2000. Men vi kom i tid, och det var ju positivt, säger Ann-Katrin Nordström.

Irene Strandberg klev på på Arlanda och är inte fullt lika kritisk även om hon anser att det var ont om plats för både ben och bagage.

– Det var lite skakigt och väldigt väldigt trångt för bagaget. Tåget var fullt och det var inte billigare än X2000. Men det var fräscht och fint och bra toaletter, säger Irene Strandberg.

Planen var att sträckan Sundsvall-Stockholm nu skulle börja trafikeras av de nya SJ 3000-tågen, men de har inte levererats i tid. Det har ställt till det på flera sträckor och några av de X2000-tåg som brukar köra mellan Sundsvall och huvudstaden har flyttats till andra linjer med motiveringen att hela nätet ska fungera bra.

Så med början på söndagen ersattes några av X2000-avgångarna med dubbeldäckare, och inte bara passagerare var missnöjda med förändringen.

– Båda facken har enats om att det här är åt fanders, förhoppningsvis tar de det vidare säger Madeleine Näslund som jobbat ombord mellan Stockholm och Sundsvall.

Resan som startade i huvudstaden 10.23 på förmiddagen och slutade 13.50 på söndagen innebar mycket mer och besvärligare arbete än vad hon är van vid.

– Jag har stått med två fastspända serveringsvagnar hela vägen. Jag tror att jag har alla mina kollegor med mig när jag säger att jag hoppas att de gör något åt det här snabbt, för det här är åt helsike, säger Madeleine Näslund.

Hon berättar om 16 arbetsmoment som inte fungerat och som inte heller kunnat lösas under resans gång.

– Jag har till exempel ingen vask att tvätta händerna i, det finns inget personalutrymme och jag tvingas jobba mitt bland folk och bagage.

Dessutom berättar hon om dubbelbokade platser, X2000 rymmer fler passagerare än dubbeldäckaren, och att det inte finns något utrymme för rullstolar.

– Vi kan inte ta med rullstolar alls, visserligen ordnar man annan transport för dem som behöver, men det är ju inte samma sak om man har valt att åka tåg, säger Madeleine Näslund.

Annons